امروز : 03 بهمن 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

سمیناردانشجویی اشتراک گذاری تجارب بهورزان پیشکسوت و موفق در عرصه سلامت اجتماعی

در دنیای امروز، دانش به سازمان‌‌‌‌ها توانایی رقابت، نوآوری و کسب مزیت رقابتی می بخشد. دانشگاه‌ها ­‌‌ به عنوان مهم­ترین نهاد تولید و انتشار علم در به اشتراک گذاشتن دانش بین اعضای خود، جامعه و سازمان‌‌‌‌ها از اولویت اساسی برخوردارند. چرا که رسالت و مأموریت ذاتی دانشگاه‌‌‌‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بوده و ناگزیر به استفاده از نظریه‌ها ­‌، دیدگاه­ ‌‌‌‌ها و تجارب دانشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی هستند. بستر‌‌‌‌های آموزش عالی می­تواند موجب توسعه قابلیت­ ‌‌‌‌ها و نوآوری­ ‌‌‌های جدید گردند. و بر این اساس مدیریت دانش جزئی جدایی ناپذیر از مدیریت سازمان ‌‌‌‌های دانش بنیان شده است. و تمرکز اصلی آن بر تولید،گردآوری و شناسایی دانش، ذخیره و مستندسازی دانش، نشر و کاربرد دانش است.

یکی از عوامل کلیدی و مهم در مدیریت دانش، توانایی سازمان‌‌‌‌ها در به اشتراک­ گذاری دانش و تجارب یا انتقال دانش از طریق انواع مجاری مانند بحث و گفتگو،کنفرانس، شبکه­‌‌‌‌های اجتماعی و اجتماعات­ کاری(Communities of Practice) است. این اجتماعات، پلتفرمی مؤثر برای متحد کردن افراد از زمینه‌‌‌‌ها و فرهنگ ‌‌‌های مختلف برای به اشتراک ­گذاری، تبادل دانش و تجارب آنان از طریق مشارکت در محیط دوستانه، از راه بحث­‌‌‌‌های غیررسمی و گفتگو‌‌‌‌های باز ارائه می‌دهند.

به همین جهت یکی از مهمترین ابزار‌‌‌‌ها برای رشد یادگیری و توسعه دانش در سازمان، ضبط، بازیافت و به کارگیری مجدد تجارب سازمانی است. تجربه به رغم این که در زمان طولانی‌تری حاصل ‌می‌شود اما به دلیل اثر عمیقی که در حافظه فرد و سازمان ایجاد می‌کند، در بین دیگر عوامل یادگیری از اهمیت بیشتری برخوردار است. تجربه یکی از منابع یادگیری قلمداد می‌شود که بالغ بر70 درصد یادگیری از طریق آن صورت می‌پذیرد. سهم عوامل سه‌گانه در یادگیری: تجربه ۷۰ درصد، آموزش ۱۵ درصد و مهارت آموزی نیز ۱۵ درصد است. لذا انتشار تجربه در سازمان، دانش موجود را غنی می‌کند و به تبع آن فضای سازمان به یک فضای یادگیرنده تبدیل ‌می‌شود. به رغم این که ضبط و ثبت (مستندسازی) تجارب سازمانی از گام‌‌‌‌‌های اولیه و مهم در مدیریت تجربه به شمار می‌آید اما برای توسعه یادگیری سازمانی کافی نیست زیرا تعامل بین کارکنان، ایجاد چرخه یادگیری و بسترسازی فرهنگی عوامل اصلی در ارتقای یادگیری از راه تجربه اند.

در این حین میتوان از تجارب پیشکسوتان در جهت دریافت همکاری و کمک سازمانهای مردم نهاد استفاده نمود . سازمانهای مردم نهاد برای رسیدن به اهداف گوناگونی فعالیت می کنند و معمولا در جهت پیشبرد اهداف سیاسی یا اجتماعی اعضا در حرکت هستند. تعداد این قبیل سازمان ها بسیار زیاد است و اهداف آنها طیف وسیعی از موقعیت های سیاسی و فلسفی را در بر میگیرد .برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

♦ بهبود وضعیت محیط زیست 

♦ کمک های درمانی به بیماران خاص در حوزه سلامت 

♦ بالا بردن سطح رفاه قشرهای محروم و آسیب پذیر

♦ مطرح ساختن برنامه مشترک و آگاهی رسانی به طبقات مختلف جامعه 

 

حمایت از بیماران مبتلا به اعتیاد در حوزه های آسیب های اجتماعی کشور روش ها و شیوه های مورد استفاده سمن ها با هم متفاوت است . آگاهی رو به رشدی در خصوص اهمیت روش های مدیریتی در موفقیت پروژه های سمن در حال شکل گیری است . آن ها به موضوعات مختلفی از قبیل مذهب ، کمکهای فوریتی و اقدامات بشر دوستانه می پردازند .این سازمانها حمایت مردمی و کمک های داوطلبانه را جمع آوری می کنند ،آن ها همچنین روابط قوی و مستحکمی با گروه های اجتماعی کشورهای در حال توسعه دارند و در مناطقی که امکان ارسال کمک های دولتی وجود ندارد ،وارد عمل می شوند .

پیشکسوتان  درحوزه بهورزی پایه و اساس محیط فرهنگی هر سازمانی هستند. و رشد و توسعه هر دانشگاه مدیون زحمات و خدمات تمام کارکنان و اساتید آن دانشگاه است، پیشکسوتان  درحوزه بهورزی به‌نوعی تاریخ شفاهی سازمان محسوب می‌شوند.آن‌‌‌‌ها سرمایه‌‌‌‌‌های ارزشمند جامعه هستند که بهره‌گیری از خبرگی و تجربیات این پیشکسوتان  درحوزه بهورزی می‌تواند راه‌گشا و نقشه راه کارکنان، دانشجویان بهورزی جدید در ارائه خدمت باشد تا با وجودشان نوآوری و خلاقیت در سازمان به منصه ظهور برسد. دانشجویان نیز علاقمند هستند بدانند چهره‌‌‌‌‌های صاحب‌نام بهورزی چه مراحلی را در چرخه حیات اجتماعی و علمی خود طی کرد‌‌‌‌ه اند. هم‌چنین یکی از راه‌‌‌‌‌های اتصال گذشته به آینده، مستندسازی تجربیات اساتید پیش‌کسوت و صاحب‌نام است و بستر دیگری که می‌تواند به کم شدن فاصله‌‌‌‌‌ها و ایجاد همدلی بین نسل‌‌‌‌‌ها و افکار مختلف کمک کند، «گفتگو با ذی‌نفعان» است. لذا با توجه به اهمیّت و کاربرد مستندسازی و اشتراک گذاری تجارب در دنیای امروز ، برآن شدیم تا تجارب تعدادی از بهورزان پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی‌ کاشان را برای دانشجویان بهورزی با توجه به  اهداف زیر  به اشتراک بگذاریم .

هدف کلی :

انتقال تجارب بهورزان پیشکسوت در راستای ایجاد فرهنگ یادگیری ، هم اندیشی ، تفکر نوآورانه و خلاق

اهداف اختصاصی :
1- بررسی نقش وعملکرد سازمان ها ی دولتی و غیر دولتی در تامین،حفظ و ارتقای سلامت جامعه
2- طراحی الگوی تعامل سازمانها با حوزه سلامت و تشویق و ترغیب آحاد جامعه و خیرین برای مشارکت در بخش سلامت
3- شناسایی امکانات محلی،بسیج و سازماندهی مردم برای اقدامات اجتماعی حامی سلامت
4- شناسایی سازمانهای مردم نهاد (سمن) مرتبط با سلامت منطقه تحت پوشش
5- شناسایی خیرین و واقفین و معتمدین محلات و برقراری ارتباط جهت بهره برداری از ظرفیت آنان