امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1399/03/03 - 08:20
  • 28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zck1

۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ملی جمعیت گرامی باد:

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی......



به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.



شایان ذکر است؛ مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند و با در نظر داشتن نقش ایجابی جمعیت در پیشرفت کشور، تاکید فرمودند که لازم است برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد،



 در راستای سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری(1393) و مسئله جدی تغییر ترکیب جمعیت کشور و حرکت به سمت پیر شدن و سالخوردگی، ضروری است سیاست های اجتماعی- اقتصادی و همچنین سلامت به طور همه جانبه در راستای افزایش نرخ باروری کلی و تشویق جدی زنان و مردان به فرزندآوری، برنامه ریزی شود. مطالعات و آمارهای دردسترس نشان دهنده آن است که میزان نرخ باروری کلی زیر حد جایگزینی بوده و روند نزولی دارد.کم شدن تعداد گروه مولد در کشور می‌تواند گرفتاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به بار آورد. عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است؛ اول اینکه میزان ازدواج کاهش یافته است و تاخیر در ازدواج وجود دارد،  دوم تاخیر در ازدواج منجر به تاخیر در باروری نیز می‌شود.  افزایش سن ازدواج و تاخیر درفرزندآوری در زنان ایرانی، دو عامل تهدیدکننده سلامت باروری زنان است .



 باید توجه نماییم که سن باروری از 10 تا 54 سالگی است و اکنون در دنیا  نه تنها  فرزند آوری زنان در سنین پایین و بالا نهی نمی شود بلکه فرزندان مادران بسیار جوان و مادران بالای 40 سال فرزند طلایی(Golden baby) نام گذاری شده اند و ارزش فوق العاده ای دارند.



بارداری و فرزندآوری نیاز فطری انسان ها است. در اسناد ملی و بین المللی، یکی از اصول ارایه خدمات سلامت، حفظ وارتقای سلامت باروری زنان و مردان می باشد. در این راستا همه زنان و مردان حق دارند در مورد باروری خود آزادانه و مسئولانه تصمیم بگیرند.



  • گروه خبری : اطلاعیه های معاونت
  • کد خبر : 42363
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم