امروز : 10 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/07/10 - 08:21
  • 42
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /Zyu1

هاری


روز 28 سپتامبر (6 مهر) سالروز درگذشت لویی پاستور کاشف واکسن هاری توسط سازمان جهانی بهداشت بعنوان  روز جهانی هاری نامگذاری شده است. با وجود بالاتر بودن آمار حیوان‌گزیدگی در ایران نسبت به متوسط جهانی، میزان ابتلا به ‌هاری در ایران یک هفتادم دنیاست. با این حال مشکلاتی مانند وجود سگ‌ها و گربه‌های ولگرد برنامه کنترل‌ هاری در ایران را تهدید می‌کند. درسال 1400 بیش از260 هزار مورد حیوان گزیدگی و 16 مورد مرگ انسانی در ایران گزارش شده است.



ایشان افزود هدف اصلی برنامه جهانی پیشگیری و کنترل هاری به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال2030 میلادی میباشد.



لذا سازمان جهانی بهداشت شعار امسال در روز جهانی‌ هاری را "Rabies :one Health-Zero Deaths " "پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت واحد نامگذاری نموده است. انتخاب این شعار نشان دهنده اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین بخشی در تحقق اهداف راهبردی جهانی کنترل هاری میباشد.



به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، سالانه 10 میلیون نفر در دنیا دچار حیوان گزیدگی می‌شوند که از این تعداد 55 هزار نفر، جان خود را بر اثر ‌هاری از دست می‌دهند در سال 1400 در حوزه دانشگاه کاشان تعداد 1794نفر در اثر گزیدگی توسط حیوانات در مراکز درمان پیشگیری هاری مورد درمان پیشگیری هاری قرار گرفتند که 60 درصد موارد گزش توسط سگ و34 درصد گزشها توسط گربه رخ داده است. خوشبختانه در چندین دهه گذشته هیچ موردی از بیماری هاری انسانی در حوزه داشگاه گزارش نشده است. و این امر مهم حاصل همکاری خوب مردم در مراجعه به موقع جهت پیشگیری و درمان هاری بوده است.



ایشان اظهار داشتند، سگ‌های گله و خانگی حتما باید واکسیناسیون شده و قلاده داشته باشند و لازم است ستاد کنترل حیوانات ولگرد در شهرها و مناطق تحت پوشش باید با همکاری فرمانداری­ها، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی بیشتر در این زمینه فعالیت نمایند.



 



آموزش پیشگیری از هاری به زبان ساده


  • گروه خبری : اطلاعیه های معاونت
  • کد خبر : 42897
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم