امروز : 10 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1399/11/05 - 10:21
  • 46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zkn1

نکات مهم برای مهار ویروس کرونا

در روزهای اخیر، در بیشتر نقاط کشور حساسیت مردم در رعایت رفتارهای بهداشتی و توصیه های پیشگیری کاهش یافته ولی نکته مهم این است که مردم باید هوشیار باشند و لحظه ای غفلت نکنند، اگر موارد و اصول قرنطینه و پیشگیری رعایت شود، در مدت زمان کوتاهتری می‌ توانیم مهار بیماری را در اختیار بگیریم و همه‌ گیری را کنترل کنیم.


در روزهای اخیر، در بیشتر نقاط کشور حساسیت مردم در رعایت رفتارهای بهداشتی و توصیه های پیشگیری کاهش یافته ولی نکته مهم این است که مردم باید هوشیار باشند و لحظه ای غفلت نکنند، اگر موارد و اصول قرنطینه و پیشگیری رعایت شود، در مدت زمان کوتاهتری می‌ توانیم مهار بیماری را در اختیار بگیریم و همه‌ گیری را کنترل کنیم.



همچنین با توجه به شروع فصل زمستان و احتمال شیوع همزمان آنفلوانزا و بیماری کرونا ویروس، مردم باید بیش از پیش رعایت نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهند.



همانطور که می دانیم علا وه بر علائمی مانند تب، سرفه و مشکلات تنفسی ممکن است علائم گوارشی ، از دست دادن حس چشایی، بویایی و یا حالت ‌هایی مانند ضعف، بی ‌حالی و بی ‌اشتهایی نیز در فرد مبتلا به ویروس کرونا دیده شود، لذا مراجعه افراد به پزشک در صورت مشاهده هر یک از علائم مذکور توصیه می گردد . همچنین ممکن است فرد مبتلا هیچ علائمی از سرماخوردگی نداشته باشد ولی به راحتی ویروس را به دیگران انتقال دهد ، بنابراین استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و شستن دستها را نباید فراموش کنیم .



همچنین درصورتیکه تست کرونای فردی مثبت شد لازم است به مدت 14 روز در منزل بماند تا از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری شود ،این یک وظیفه انسانی و اخلاقی است.



در حال حاضر شرکت در دورهمی های خانوادگی یکی از عوامل مهم انتشار این بیماری است ، پس به خاطر سلامت خودمان و خانوادمان از حضور در دورهمی ها خودداری کنیم و یادمان باشد شرط بودنمان با هم نبودنمان است.



این نکته را حتما به خاطر داشته باشیم که با توجه به فصل سرما اگر در یک فضای بسته قرار داریم با باز نگهداشتن یک پنجره به تهویه بهتر هوا کمک کنیم تا از افزایش بار ویروس در فضا پیشگیری کنیم.



با توجه به اینکه تقویت سیستم ایمنی برای مقاومت در برابر این بیماری نیز بسیار اهمیت دارد پس باید برای افزایش سطح ایمنی بدن ،روزانه از منابع غذایی ویتامین Cو Aشامل انواع میوه ها و سبزیها به ویژه سبزیهای برگ سبزمانند سبزی خوردن، انواع کلم، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، جوانه ها، انواع مرکبات  مانند پرتقال، لیمو و سایر میوه ها استفاده کنیم.



باید این واقعیت را بپذیریم که اگر مردم پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت نکنند با افزایش میزان بیماران بستری ، روبرو خواهیم شد و باعث فشار مضاعفی به جامعه پزشکی می شود  و اگر جامعه پزشکی در معرض خطر قرار بگیرند خدمت رسانی به بیماران بستری هم دچار مشکل خواهد شد.



خطر ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ در کمین تمام افراد ودر تمامی سنین از کودک تا افراد سالمند، حتی کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند می باشد بنابراین تمام مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند، چراکه ممکن است آلودگی به ویروس کووید ۱۹و آنفلوانزا همزمان اتفاق بیفتد.



همه می دانیم این بیماری مهار نخواهد شد مگر با همت همگانی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی که مهم‌ترین آن بهداشت دست، فاصله‌گذاری اجتماعی ، عدم مسافرت ، عدم حضور در اجتماعات و استفاده از ماسک به‌خصوص در مکان‌های عمومی و محیط ‌های بسته می باشد.



امیدواریم هموطنانمان با تقویت عزم خود در عمل به توصیه‌های بهداشتی و اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز، کمک کنند تا با لطف خدا شاهد ریشه کنی این بیماری باشیم.



 



 

  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 42485
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم