امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/11/02 - 17:58
  • 30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z3Qi

علت بوی بد دهان چیست؟

عواملی که باعث بوی بد دهان میشود شامل دو دسته هستند.



عواملی که باعث بوی بد دهان میشود شامل دو دسته هستند.

 



(1) عوامل دهانی



(2) عوامل خارج دهانی



 



الف)عوامل دهانی



عادات بد در بهداشت دهان و دندان: لازم است که حداقل روزی دو بار دندان های خود را به خوبی مسواک بزنیم. تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان و همینطور پاک کردن سطح زبان با استفاده از مسواک و زبان‌پاک‌کن نیز توصیه می شود. باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها و روی زبان، نه تنها بوی بد دهان‌را ناشی می شود، بلکه منجر به بروز عوامل جدی تری مانند پلاک ها و بیماری های لثه و دندان نیز می شود.



جرم و ضایعات بافت نگهدارنده دندان: هر چند به ظاهر خود جرم نباید بویی داشته باشد ولی این رسوبات محل مناسبی برای لانه گزینی و پروزش میکروبها و تکثیر آْنها میباشند و بدین ترتیب عامل عمده ای در جهت ایجاد بوی بد دهان محسوب می شوند .



مشکلات دندان که درمان نشده اند: دندانهای پوسیده و عفونی خرده های غذایی را در خود جای می دهدند و محیط مناسبی جهت تکثیر میکروبها هستند و بدین سبب عامل بد بویی دهان هستند .



دندان های مصنوعی:دندان های مصنوعی، اغلب در بوی بد دهان‌نقش داشته اند. اما در اغلب موارد، دلیل این بوی بد، عدم مراقبت صحیح از این دندان ها است.دندان مصنوعی، هرگز جایگزین دندان های ما نمی شوند و می توانند محل مناسبی برای رشد قارچ ها، پلاک ها و باکتری ها باشند.علاوه بر آن باید توجه داشته باشید که لازم است هر پنج تا هفت سال، دندان های مصنوعی خود را عوض کنید.



ناهنجاریهای دندانی:ناهنجاری و بد قرار گرفتن دندانها باعث میشود که دنانها از دسترس مسواک دور باشند و فشار غذا خوردن هم نتواند به طور طبیعی آن نواحی را تمیز کند ودر نتیجه دهان بد بو خواهد شد .



درمانهای نادرست دندانپزشکی :اگر ترمیم و پرکردن دندانها به گونه ای مناسب انجام نشده باشد غذا و باقی مانده ی خرده های غذادر لابه لای دندان گیر کرده و باعث بدبوی دهان میشود.



ب) علل خارج دهانی



عفونت در راههای هوایی:چنانچه مشکلات سینوسی دارید، ممکن است که مخاط آلوده به گلو برسد و در اثر تنفس در آنجا انباشته شود. در این صورت، این ترشحات انبار شده، بوی بسیار بدی را از گلو به دهان انتقال می دهند. لازم است برای معالجه، هر چه زودتر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.



مشکلات معده:بازگشت اسید معده به سمت بالا و ورود آن به دهان یکی از دلایل بوی بد دهان‌است. رفلاکس معده، می تواند علاوه بر بوی بد دهان‌، منجر به حساسیت دندان ها در برابر سرما و گرما و همچنین بیماری های سینوسی شود.

غذا خوردن قبل از خواب و بد خوابیدن از عواملی هستند که می توانند منجر به رفلاکس معده شوند. اما اگر موارد مشکوکی نیز در این زمینه وجود دارند که شما را آزار می دهند، بهتر است برای حل مشکل به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.



سیگار:بوی سیگار، به اندازه کافی بد هست، اما نقش سیگار در بوی بد دهان‌، بسیار زیاد است.دهان شما، اولین جایی است که دود سیگار به آن وارد می شود و همین مساله آسیب های زیادی را به دهان شما وارد می کند که از جمله آنها می توان به خشکی دهان، بیماری های لثه و عفونت های دهانی و سینوسی، اشاره کرد.





  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 40473
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم