امروز : 10 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

سوال1 : برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع چیست و چه منافعی دارد؟

یکی از موضوعات مهم پزشکی، « کیفیت » ارتباط بیمار و پزشک است. ارتباط صحیح و موثر بین تیم سلامت و خدمت گیرندگان می تواند به ایجاد «اعتماد و امنیت روانی» منجر شود که در فرآیند بهبود بیماران نقش بسیار مهمی دارد. اجرای صحیح برنامه پزشکی خانواده با به حداقل رساندن بار مالی برای بیمار، تداوم و پیگیری مراقبت از خدمت گیرنده، مشارکت دادن بیمار در تصمیمات درمانی می تواند در «بهبود و تبلور اعتمادبخش پزشک و بیمار» نقش مهمی داشته باشد.

همه افراد در هر گروه سنی چه افراد سالم و چه افراد با بیماری پنهان و بدون علامت و یا بیماران دارای علامت، برای حفظ و افزایش سلامت خود می توانند به تیم پزشکی خانواده مراجعه کنند.

وقتی کسی با مشکل سلامتی مواجه می شود، باید با تیم سلامت و «پزشک خانواده» خود به عنوان اولین ارائه دهندگان خدمات سلامت تماس بگیرد. «پزشک خانواده» از دانش و مهارت خود  برای تشخیص و درمان انواع مسائل پزشکی استفاده می کند و در موارد لازم (در صورت نیاز بیمار) بیماران را برای مشاوره های تشخیصی یا درمانی به متخصصان یا مشاورین دیگر ارجاع می‌دهد.

تمام اعضای خانواده به صورت دوره ای توسط «تیم پزشکی خانواده»  ویزیت و معاینه می شوند و «پزشک خانواده» بر کلیه اقدامات و فعالیت های بهداشتی و درمانی انجام شده توسط تیم پزشکی خانواده نظارت می کند.

 

سوال2: هدف از اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع چیست ؟

  1. ترویج سبک زندگی سالم، خودمراقبتی و فرهنگ سلامت
  2. جامع نگری و جامعه نگری و ارتقای سلامت فرد، خانواده و جامعه
  3. پیشگیری از بیماری های شایع و مهم بر اساس نیاز فرد
  4. شناسایی زود هنگام بیماری ها (ترجیحا قبل از علامت دار شدن) و درمان زودهنگام آنها
  5. درمان بیماریها و تسهیل دسترسی به خدمات« با کیفیت » تشخیصی درمانی و سلامت محور «مورد نیاز» افراد به شکل مقرون به صرفه برای همه افراد
  6. ارائه خدمات بر اساس نیازسنجی سلامت فرد، خانواده و جامعه با بهره گیری از مشاوره سایر رشته های پزشکی و خدمات سلامت و نه صرفا تعدادی بسته خدمتی محدود

 

سوال3: خدمات تیم پزشکی خانواده شامل چه اقداماتی می باشد؟

 انجام مراقبت هایی مانند اندازه گیری و بررسی  مراحل رشد و تکامل کودکان ، تغذیه ، مکمل های دارویی ،کم کاری تیروئید ، تجویز واکسن ، بررسی بینایی ، بررسی  شنوایی و ... می باشد .

 

سوال4:خدمات تیم پزشکی خانواده برای بزرگسالان شامل چه اقداماتی می باشد؟

شامل «کنترل وزن» ، «کنترل فشارخون» ، «ارزیابی عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی»، « ارزیابی های تشخیصی برای احتمال ابتلا به سرطان های پستان ، روده و ...» ، « آزمایش های سالیانه» و دیگر اقدامات بهداشتی و درمانی بر اساس سن و سایر عوامل موثر بر سلامتی فرد از جمله بارداری می باشد.

 

سوال5: خدمات تیم پزشکی خانواده در زمینه خودمراقبتی چیست؟

تیم پزشکی خانواده با اختصاص وقت کافی برای دادن آموزش های لازم به گیرنده خدمت کمک می کند تا او با تغییر رفتار و اتخاذ سبک زندگی سالم و در صورت نیاز دریافت درمان های سرپایی یا مراقبت در منزل، سریع تر سلامت خود را باز یابد . در برنامه سلامت خانواده هدف، صرفا درمان بیماری نیست وحفظ و بهبود سلامت فرد و خانواده، هدف نهایی است.

ثبت سوابق پزشکی فرد در پرونده الکترونیکی سلامت، علاوه بر کم کردن نیاز به تکرار آزمایشات و اقدامات تشخیصی، کاهش هزینه های مالی مربوطه، شناخت کامل «پزشک خانواده» از بیمار، منجر به انجام اقدامات درمانی مناسب و کاهش تعداد مراجعه به پزشک می شود.

در صورتی که «پزشک خانواده » بررسی های بیشتر برای ادامه روند تشخیص و درمان بیمار را نیاز بداند، «تیم پزشک خانواده» برای دریافت نوبت از مناسب ترین و مرتبط ترین «پزشک متخصص» برای بیمار اقدام می کند