امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1395/05/05 - 16:22
  • 20
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZGNi

7 مرداد مطابق با 28 ژولای به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده ا ست. هر یک از ما میتواند با اطلاع رسانی صحیح در کنترل این بیماری سهم مهمی داشته باشد

هپاتیت بیماری است که کبد را......



هپاتیت بیماری است که کبد را متورم کرده و فعالیت آن را مختل میکند .این بیماری به علت های مختلفی ایجاد میشود و یکی از علت های آن ویروس ها میباشند که از بین آنها ویروس نوع بی و سی بیش از بقیه ویروسها از اهمیت برخوردار است. این دو نوع ویروس سهم قابل توجهی از مرگ و میر،ناتوانی،هزینه اقتصادی و اجتماعی را برای خانواده ها دارد.هر ساله حد اقل یک میلیون نفر در جهان در اثر هپاتیت های ویروسی می میرند.



پس از ورود ویروس به بدن علائم بیماری در برخی افراد چند هفته تا چند ماه بعد بروز میکند . ( بسته به نوع ویروس) علائمی همچون سرماخوردگی،بی اشتهایی،تهوع،تب،ضعف ،درد خفیف شکم،زردی و پر رنگ شدن ادرار و سفیدی چشم ودرد مفاصل برخی از نشانه های بیماری میبا شد. واین بیماری فقط باآزمایش خون قابل شناسایی میباشد.




آلودگی به ویروس به طور عمده در اثر تماس با خون و ترشحات بدن میباشد. ویروس هپاتیت بی در حرارت اتاق تا 6 ماه و در یک لیوان خشک تا 4 هفته زنده میماند ولی پس از جوشاندن به مدت 5 دقسقه از بین میرود. از راههای ورود ویروس به بدن موارد زیر را میتوان ذکر نمود.



1- تزریق خون و فراورده های خونی آلوده



2- از طریق مادر مبتلا به نوزاد



3- از طریق تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده(هپاتیت سی از این راه کمتر منتقل میشود)



4- استفاده از وسایل شخصی دیگران مثل مسواک،ناخن گیر،تیغ مشترک،سرنگ مشترک و هرگونه وسیله ای که تماس خونی ایجاد کند.



5- دریافت خدمات دندانپزشکی از مکانهای نامعتبر




 



  • گروه خبری : اطلاعیه های معاونت
  • کد خبر : 41479
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم