امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1395/08/03 - 17:46
  • 26
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZS5i

سلامت زنان راجدی بگیریم

چرا باید در مورد بیماری قلبی نگران باشیم؟



چرا باید در مورد بیماری قلبی نگران باشیم؟

مرگ ناشی از چهار بیماری غیرواگیر مزمن در ایران (بیماری قلبی و عروقی- سرطان و تومورها- بیماریهای تنفسی- دیابت) 70.6 درصد مرگ ها را در کل جمعیت زنان و مردان به خود اختصاص می دهد که این نسبت برای مردان 65.8 و برای زنان 78.7 درصد می باشد. در کشور ما ایران بیماریهای قلبی و عروقی بعنوان اولین عامل مرگ و یک مشکل بزرگ بهداشتی به شمار می آید ( 40.6 درصد از کل مرگ ها) و ابعاد آن به سرعت در حال افزایش است.



بیماری عروق کرونر قلب چیست؟ بیماری عروق کرونر تنها یکی از انواع بیماری های قلب و عروق است که از اختلال در سامانۀ خون رسانی به عضله قلب ناشی می شود سکته قلبی از انسداد سرخ رگ های تغذیه کنندۀ عضلۀ قلب ایجاد می شود. زمانی که  یک سرخ رگ مسدود می شود، اکسیژن و دیگر مواد مغذی حیاتی نمی توانند راهی به عضله قلب پیدا کنند. و ممکن است آسیبی جبران ناپذیر و همیشگی به ماهیچه قلب وارد آید.



§    بیشتر افراد از خطر ابتلای به بیماری های قلبی که آنها را تهدید می کند، بی خبرند شما هم ممکن است مانند بسیاری از مردم توجهی به سلامت قلب خود نداشته باشید و به قول معروف همیشه مرگ را برای همسایه بدانید و نه برای خودتان. شاید با خود بگویید حال من که خوب است پس نگران هیچ چیز نباید باشم. اگر هر یک از این باورها را قبول دارید، کاملا در اشتباهید. افرادی که حتی ممکن است با خود بیاندیشند که مشکل خاصی ندارند و حال آنها خوب است. بد نیست نگاهی به این آمار و ارقام نیز داشته باشید.

§    در کشور ما، بیماری قلبی هرساله بیشترین میزان مرگ و میر (33-38 درصد) را در میان مردان و زنان به خود اختصاص می دهد.

§    به طور کلی 6 تا 4 درصد مردم هر کشور به بیماریهای قلبی مبتلا هستند در ایران اگر نرخ سه درصد (حداقل) را برای شیوع بیماری های قلبی در نظر بگیریم، حدود دو میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند که سالانه به ازای هر 30 نفر بیمار قلبی یک نفر سکته میکند.

§    40 درصد از مردان و زنان که به طور غیرمنتظره ای بلافاصله پس از وقوع  بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند هیچ گونه سابقه و نشانه ای از بیماری های قلبی نداشته اند.

§    بیشترین قربانیان این بیماری را میانسالان و کهنسالان تشکیل می دهند. در مردان با گذر از سن 55 سال و در زنان با گذر از سن 45 سال خطر بیماری های قلبی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. تحقیقات به تازگی نشان داده اند که حتی جوانان نیز در معرض خطر این بیماری ها هستند. دو سوم جوانان حداقل یکی از عوامل خطرزا برای بیماری قلبی را دارا هستند که هر کدام از این عوامل تأثیر به سزایی برای افزایش خطر ابتلای به این بیماری دارند. هر چه قدر میزان هریک از عوامل خطرزای بیماری فلبی بیشتر شود شانس ابتلا افزایش خواهد یافت. برای مثال اگر شما فشار خون بالا دارید، هرچه قدر میزان فشار خون تان بیشتر شود، شانس ابتلای شما به بیماری قلبی افزایش می یابد.



این بیماری ممکن است پیامد های بسیار خطرناکی داشته باشد و حسرت شیرینی مراقبت از فرزندان، نوه ها، تفریحات سالم و ... را بر دل شما باقی بگذارد. ممکن است شما را از کسب یک موقعیت شغلی محروم کند. حتی ممکن است شما را از انجام ساده ترین و ابتدایی ترین فعالیت ها همچون قدم زدن و یا بالارفتن از پله ها عاجز کند. این حقایق به نظر ترسناک و نگران کننده اند اما نکته ی مثبت اینجاست که شما می توانید با به کارگیری روش های مختلف از سلامت قلب خود محافظت کنید و حتی آن را ارتقا بخشید.  



چه عوامل و خطراتی سلامت قلب شما را تهدید می کند؟ عامل خطرزا، شرایط و یا عادت هایی هستند که یک فرد را در مقابل ابتلای به بیماری آسیب پذیر می کنند. همچنین این عوامل می توانند شانس تشدید بیماری را در فرد افزایش دهند. عوامل خطرزا همچون کشیدن سیگار، فشار خون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی، نداشتن تحرک کافی و دیابت عواملی مؤثر در ابتلای به بیماری قلبی هستند که شما می توانید آنها را کنترل کنید. تحقیقات به تازگی نشان داده است 95 درصد از افرادی که به خاطر ابتلای به بیماری قلبی جان خود را از دست داده اند حداقل دارای یکی از این عوامل خطرزای اساسی بوده اند.

پس از عبور از سن یائسگی، احتمال ابتلای به بیماری قلبی در زنان افزایش می یابد. سنین میانسالی چه برای زنان و چه برای مردان دورۀ بسیار خطرناکی است چرا که عوامل خطرزای زمینه ساز بیماری قلبی در آن تشدید می شوند. یکی دیگر از عواملی که در ابتلای زودهنگام به بیماری قلبی دخیل است سابقه ی این بیماری در خانواده است که البته نمی توان آن را تغییر داد. اگر پدر  یا برادران تان قبل از 55 سالگی و مادر و خواهرتان قبل از سن 65 سالگی دارای سابقۀ حمله ی قلبی هستند یا دچار حمله ی قلبی شده، احتمال ابتلای به بیماری قلبی در شما بیشتر است. در این صورت افراد می توانند با گرفتن مشاوره ژنتیک از کاشناسان زبده و پزشکان در این زمینه، با راه های مقابله با بیماری های قلبی عروقی آشنا شوند. وجود برخی از عوامل خطرزا می تواند احتمال ابتلای به بیماری قلبی را بیشتر افزایش دهد. حال اگر تعداد این عوامل افزایش یابد خطر ابتلای به بیماری قلبی به شدت افزایش می یابد. چراکه هریک از این عوامل می تواند به تشدید تأثیر دیگر عوامل بیانجامد و پیامدهای بسیار خطرناک تری را در برداشته باشد مثلا اگر کلسترول خون شما بالا باشد و سیگار نیز بکشید، احتمال ابتلای به بیماری قلبی شما بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

به طور کلی اگر هر فرد روزانه  نیم ساعت تند راه برود 20 درصد شانس ابتلا به بیماری قلبی در او کم می شود و با نکشیدن سیگار، مصرف نکردن غذاهای چرب و کنترل چربی و فشار خون می تواند 50 درصد شانس ابتلای به این بیماری را کاهش داد.


 



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 41546
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم