امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1393/06/19 - 19:41
  • 36
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZNWi

روش های ایجاد شادی و نشاط در اعضای خانواده (1)

باور داشته باشیم خوشرویی و چهره گشاده، منبسط و متبسم بسیار جذاب تر از چهره عبوس، جدی و اخم آلود است.



 همیشه شوخ طبع بوده و لبخند بزنیم



باور داشته باشیم خوشرویی و چهره گشاده، منبسط و متبسم بسیار جذاب تر از چهره عبوس، جدی و اخم آلود است. اگر همیشه خندان باشیم زندگی نیز به ما لبخند خواهد زد و سبب خواهد شد از شدت تنش ها و استرس ها کاسته شده و فرزندانمان در منزل احساس راحتی و شادمانی کرده و دل های اعضای خانواده به هم می پیوندد.



احساس رضایت را در خودمان پرورش دهیم



سعی کنیم به مقدرات الهی راضی بوده تا زندگی برایمان شیرین شود. بدیهی است رضایت خانوادگی، شغلی، تحصیلی، اخلاقی و ... همه قطعات پازلی هستند که به زندگی ما رنگ شادی می بخشند. مهم آن است که در جستجوی این شادی درونی، ضمن تلاش، احساس رضایت داشته باشیم.



به داشته های خود بیندیشیم



از موانع شاد بودن، تمرکز بر کمبودها و نداشته هاست. بنابراین همواره به داشته های خانوادگی از جمله سلامتی خود و فرزندانمان و .. فکر کنیم.



عینک و ذره بین بدبینی را شکسته و با تفکر مثبت زندگی کنیم



به گونه ای که با ذره بین خوشبینی، دوری از هرگونه سوءظن، دیدن نیمه پر لیوان، نادیده انگاشتن خطاها و لغزش ها، دید منطقی و توجه به جنبه های مثبت و دوری از اینکه از کاه، کوه بسازیم، رفتار نماییم.یادمان باشد افکار و عواطف منفی و باورهای غیر منطقی و ناراحت کننده سبب می شود غم و اندوه بر فضای خانه حاکم شود. بنابراین باید با شناسایی اینگونه افکار و باورهای منفی و مقابله با آنها، عواطف منفی را کاهش داده و آرامش را در منزل تقویت کنیم.



گذشت کنیم



به یاد داشته باشیم بسیاری از سخت گیری ها ی بی مورد در زندگی نسبت به دیگران، آفت شادمانی و شاد زیستن است. سعی کنیم با برنامه ریزی نسبت به حذف اینگونه سخت گیری ها گام برداشته تا با انبساط خاطر در کنار هم زندگی کنیم.



هر روز زندگی را با عشق آغاز کنیم



این عمل سبب افزایش امید و شادی خواهد شد. ضمن آنکه بد نیست برخی از اوقات کودک شویم و همانند بچه ها خود را کمی رها کرده و از شادی و شور بچگانه در زندگی لذت ببریم.



خودتان باشید



نقش بازی کردن، عواطف منفی را در ما افزایش داده و سبب نگرانی خواهد شد.



( آرامش ذهنی داشته، شاد فکر کنیم و از تفکر همه یا هیچ و مبالغه آمیز پرهیز نماییم).



برای تقویت و توسعه فعالیت های خوشایند برنامه ریزی کنیم



تحرک های جسمی خوشایند و فعالیت های لذت بخش روزانه مانند نزمش و ورزش، گردش، شرکت در جمع های دوستانه، پرداختن به موارد اخلاقی و معنوی، سبب شادی و نشاط روانی شده و برای ما انبساط خاطر ایجاد می نمایند. ضمن آنکه این اقدام از سفرهای مجازی فرزندان به سایت های نامناسب جلوگیری خواهد نمود. باور داشته باشیم امروزه جهان از طریق صحفه کلید رایانه بر نوک ده انگشت فرزندان ما قرار گرفته و آنان با موج سواری و کنجکاوی در سایت ها به جستجوی موضوعات می پردازند. متأسفانه فقدان برنامه های متنوع در منزل، موجبات گرایش آنان را به اعتیاد نوین اینترنتی فراهم خواهد ساخت.



همواره در زندگی هدف داشته باشیم



داشتن اهداف دست یافتنی همراه با توکل به خداوند و تعیین زمان بندی و حرکت به سوی آنها، ضمن آنکه سبب کامیابی و زندگی اندیشمندانه خواهد شد، موجبات شادی را فراهم خواهد ساخت.



 



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 40858
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم