امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1396/03/13 - 07:53
  • 176
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z1ai

دخانیات ، تهدیدی برای توسعه و سلامت

استعمال دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ و ناتوانی و دومین علت اصلی مرگ در.......




استعمال دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ و ناتوانی و دومین علت اصلی مرگ در جهان است. در حال حاضر، استعمال دخانیات مسئول یک مورد از هر ده مورد مرگ افراد بزرگسال است و به این ترتیب سالانه حدود 6 میلیون مرگ در اثر مصرف دخانیات در سراسر جهان رخ می دهد. اگر روند کنونی مصرف دخانیات ادامه یابد، تعداد مرگ های ناشی از مصرف دخانیات در سال 2020 به 8 میلیون نفر در سال خواهد رسید. نیمی از یک میلیارد و سیصد میلیون افرادی که هم اکنون سیگار می کشند، در نهایت به علت مصرف سیگار جان خود را از دست خواهند داد.



مصرف دخانیات چهارمین عامل خطر بار بیماری در کل جهان به شمار می رود. علاوه بر هزینه های اولیه ناشی از مصرف دخانیات و هزینه های درمانی بیماری های مرتبط با مصرف آن، به علت اینکه عوارض دخانیات عمدتا در سنین بهره دهی وفعالیت افراد خود را نشان می دهد و خانواده ها را از وجود نان آور هایشان محروم نموده وباعث افت نیروهای کار سالم در جوامع می شود. هزینه های ناشی از مصرف دخانیات بسیار زیاد است، به علاوه افراد سیگاری در طول زندگی شان نیز به علت بیماری، بهره وری کمتری دارند. براساس تخمینی در سال  1994 هزینه های خالص به هدر رفته در اثر استعمال دخانیات بیش از 200 میلیارد دلار در سال بوده است.



دخانیات موجب 12-25% مرگها در کشورهای صنعتی است درسال 1990 دخانیات موجب2.6% بیماریها در جهان بوده است،تا سال 2020 دخانیات موجب 9%  کل صدمات جهانی یا 13%  بیماریها و مرگ بالغین خواهد بود.



استعمال دخانیات و فقر رابطه تنگاتنگی با هم دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که در فقیر ترین خانوارها در بعضی از کشورهای کم در آمد حدود 10% از کل هزینه های خانوار صرف استعمال دخانیات می شود، این بدان معنی است که این خانوارها پول کمتری برای تامین نیازهای اساسی شان از قبیل غذا، آموزش و خدمات بهداشتی درمانی دارند که باز در نتیجه عدم آموزش و بیماری، فقر آنها تشدید می شود.



روزانه حدود 68 میلیون نخ سیگار در ایران استعمال می شد که هزینه آن بالغ بر 9.3میلیارد ریال می گردید. 66.3 % از افراد ( 70.6 % مردان و 34.9% از زنان )سیگاری سن شروع سیگار کشیدن را بین 24-15 سالگی (سن گذراندن دوره دبیرستان، سربازی، دانشگاه یا ...)ذکر کرده بودند.



درمان این همه گیری خانمان برانداز به دارو و واکسن وابسته نیست بلکه منوط به عملکرد هماهنگ دولتها و جوامع مدنی است. راه اندازی و توسعه خدمات ترک سیگار در قالب روشهای مختلف کمک به مصرف کنندگان مواد دخانی برای ترک اعتیاد خود، یکی از شیوه های موثر در کاهش شیوع استعمال دخانیات و پیشگیری از مرگهای ناشی از آن است. موفقیت در این امر نیازمند خواست قدرتمند رهبران سیاسی و مشارکت مردم است.



هر ساله به مناسبت سالروز جهانی بدون دخانیات 31 ماه می مصادف با 10 خرداد اقدامات و فعالیتهای گسترده ای در سطح کشور با همکاری ارگانهای ذیربط به منظور حمایت طلبی برای اجرای سیاستهای موثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقاء سطح آگاهی عمومی بویژه جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می پذیرد.



با عنایت به اینکه تقویت کنوانسیون کنترل دخانیات در هدف شماره 3 سند توسعه پایدار سازمان ملل متحددبه منظور کاهش بیماری و مرگ و میر مرتبط تا سال 2030 در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه صنعت دخانیات و محصولات تولیدی این صنعت با به مخاطره انداختن سلامت جسمی ، اجتماعی ورفاه اقتصادی مردم جهان یکی از اصلی ترین عوامل تهدید کننده توسعه پایدار به شمار می رود ، سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات ،شعار " دخانیات تهدیدی برای توسعه " را اعلام نموده است و بر همین اساس با توجه به مصادف شدن ایام هفته بدون دخانیات با ماه مبارک رمضان 10 تا 16 تیرماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی " دخانیات ، تهدیدی برای توسعه و سلامت " و عناوین زیر در نظر گرفته شده است :



شنبه 10/04/96                                        " دخانیات تهدیدی برای جوانان "                  



یکشنبه 11/04/96                                     " دخانیات تهدیدی برای زنان "



دو شنبه12/04/96                                     " دخانیات تهدیدی برای محیط زیست "



سه شنبه 13/04/96                                  " دخانیات تهدیدی برای توسعه پایدار"



چهار شنبه 14/04/96                                 "دخانیات تهدیدی برای سلامت "



پنج شنبه 15/04/96                                   "سفیران سلامت علیه دخانیات "



جمعه 16/04/96                                         "نقش آموزه های دینی در کنترل مصرف دخانیات "



 



 




 



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 41782
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم