امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1397/10/01 - 09:29
  • 18
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZLgi

توصیه های تغذیه ای در فصل امتحانات

با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات مسئول واحد تغذیه.......



با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: با توجه به نقش تغذیه در افزایش یادگیری و تمرکز دانش آموزان، تغذیه مناسب و اصولی جایگاه مهمی در موفقیت دانش آموزان در امتحانات دارد.



وی صبحانه را مهم ترین وعده غذایی برای دانش آموزان دانست و گفت: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را در طول روز کاهش می دهد.صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، نان سنگک همراه با ترکیبات پروتئینی مانند تخم‌‌مرغ، پنیر همراه با گردو و... استفاده شود.دانش آموزان در ایام امتحانات سعی کنند سه وعده غذای کامل بخورند و میان وعده های غذایی که شامل میوه، شیر، مغزها و... هست را در ساعت 10 صبح، عصر و شب قبل از خواب مصرف کنند.



ایشان در ادامه گفت: دانش آموزان باید از مصرف زیاد شیرینی‌جات و تنقلات خودداری کنند. این خوراکی‌‌ها باعث می شود که قندخون سریع بالا رود که در پاسخ به این افزایش سریع قندخون، هورمون انسولین ترشح می شود که این هورمون موجب افت سریع قندخون در کوتاه مدت و کاهش توانایی یادگیری و تمرکز دانش آموزان می‌شود.



هم چنین بر خلاف باور عموم، درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، علاوه بر این که تاثیر مفیدی ندارد موجب اضافه وزن نیز می‌شود.



ایشان به دانش آموزان توصیه کردکه اگر احساس خستگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی‌شود.



وی در انتها افزود: بهتر است دانش آموزان در ایام امتحانات خواب کافی داشته باشند و مصرف یک لیوان شیر قبل از خوابیدن نیز در ایجاد احساس آرامش کمک کننده است و توصیه می‌گردد دانش آموزان از خوردن غذای چرب و سنگین در شب های قبل از امتحان اجتناب کنند.



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 42167
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم