امروز : 10 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/07/23 - 14:09
  • 70
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZMu1

بیماری سل


هر ساله 23 مهرماهسالروز وفات محمد بن زکریا رازی را به پاس تحقیقات ارزنده ایشان در بیماری سل به نام روز ملی مبارزه با سل  نامگذاری کرده اند. سل بیماری عفونی و درمان  پذیری است که از راه تنفس از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. شعار روز ملی مبارزه با بیماری سل  در امسال« مشارکت همه جانبه جامعه، مسیر مطمئن برای دستیابی به حذف سل»میباشد.



در حال حاضرتمامی مرگ های ناشی از سل قابل پیشگیری است: در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده هستند و لذا در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود ۹میلیون نفر از این افراد به بیماری سل فعال مبتلا شده و حدود ۱.۵میلیون نفر آن ها در اثر این بیماری جان می سپارند.



در کاشان سالانه حدود  10-20  نفر بیمار مبتلا به سل شناسایی می شود که ۸۰%از این بیماران مسلولین ریوی با اسمیر خلط مثبت میباشند که خوشبختانه تشخیص به موقع و درمان زودهنگام مانع از انتقال این بیماری به اطرافیان می شود.  



مهم‌ترین منبع عفونت سل، بیماران مبتلا هستند که اگر کنترل و درمان نشوند قادرند به راحتی با سرفه کردن، سخن گفتن یا بیرون انداختن آب دهان، میکروب را در هوا منتشر و به دیگران منتقل کنند.  



سرفه بیش از دو هفته و همراه با خلط را از نشانه های اصلی این بیماری می باشد و همچنین تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، .حالی، عرق کردن شبانه و احساس ضعف عمومی از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است  .



  تشخیص این بیماری با انجام آزمایش برروی نمونه خلط بیماران می باشد که درمان دارویی و همچنین پیگیری بیمار تا درمان کامل رایگان و سرپایی و بی نیاز به بستری شدن بیمار می باشد، در مراکز خدمات جامع سلامت  انجام می شود.  



 درسال 2022، تمرکز روز جهانی سل،  بر مشارکت همه جانبهتمامی افراد و نهادهای مرتبط،  برای ادامه مسیری مطمئن برای حذف بیماری سل است.  



برای حذف بیماری کافیست : از آن غافل نمانیم.دانسته هایمان را در مورد آن افزایش داده ، باورهای اشتباهمان را اصلاح کرده وبه آموخته هایمان عمل کنیم.


  • گروه خبری : اطلاعیه های معاونت
  • کد خبر : 42909
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم