امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1393/02/25 - 09:59
  • 29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZCTi

اصول روابط صحیح زوجین با خانواده یکدیگر(2)

به دنبال فرصت و موقعیت هایی باشید که از آنها بخاطر مهربانی و کمکشان و حتی بخاطر اینکه .....



1)سپاسگزار و قدردان باشید.



به دنبال فرصت و موقعیت هایی باشید که از آنها بخاطر مهربانی و کمکشان و حتی بخاطر اینکه چنین فرزندی ( همسر شما ) بزرگ کرده اند، تشکر و قدردانی کنید



2)هر از چند گاهی دور هم جمع شوید.



به مناسبت های مختلف سعی کنید چند ساعتی را دور هم جمع شوید و خوش بگذرانید. اگر هر دو خانواده به خوبی با هم کنار می آیند چه بهتر، ولی در غیر این صورت سعی نکنید برنامه ای ترتیب دهید که هر دو خانواده با هم باشند ( با تفاهم با همسرتان نوبتی چنین مراسمی را به راه بیندازید).



نکته: زیر بار شرط و شروط دیگران نروید. برای مثال اگر برای یک میهمانی خواهرتان گفت که " اگر فلانی را دعوت کنید من نمی آیم " پاسخ شما فقط این خواهد بود: " حیف شد، دوست داشتم تو هم می آمدی".



3)حد و مرزها را مشخص کنید.



به اتفاق همسرتان نحوه و دفعات ملاقات خانوادگی به صورت فردی و یا دو نفره را مشخص کنید. در مورد اینکه پدر و مادرها با اطلاع قبلی و یا سرزده یا با دعوت  و دفعات آن  به دیدن شما بیایند به یک تفاهم برسید و شخصأ تصمیمتان را با مهربانی و احترام به پدر و مادرتان انتقال دهید. اصل کلی در این رابطه این است که اولأ تا آنجا که ممکن است وابستگی و بند ناف عاطفی بریده شود و ثانیأ خللی در زندگی زناشویی به وجود نیاورد. لذا اگر همسر و یا فرزندانتان در منزل تنها هستند و پدر و مادرتان نیز مشکلی ندارند ولی ترجیح می دهید چند ساعتی را با آنها سر کنید، بایستی بدانید رابطه تان مسئله دار و نیازمند اصلاح است.



نکته:در ملاقات های خانوادگی اگر فرزندتان تمایل چندانی ندارد، او را مجبور به آمدن نکنید و یا ترتیبی اتخاذ کنید که به او نیز خوش بگذرد ( خصوصأ در مورد نوجوانان ).



4)اصل دوری و دوستی را رعایت کنید.



به جز در موارد خاص، بطور کلی توصیه می شود زوجین از زندگی کردن با پدر و مادر و یا نزدیک به آنها  خودداری کنند. بر همین اساس است که توصیه می شود پزشکان از معالجه فرزندشان، افراد از معامله و مشارکت با فامیل درجه اول و قضات از قضاوت در مورد نزدیکان تا حد امکان خودداری کنند. زیرا در زمینه احساسات، عقل روشنگر و رفتار تحت تأثیر قرار می گیرند.



5)استقلال خود را حفظ کنید.



تا آنجا که ممکن است متکی به حمایت مالی خانواده خود یا همسرتان نباشید.



6)آنها میهمان هستند.



در مواردیکه پدر و مادر یکی از زوجین برای مدتی کوتاه  مثلأ چند هفته یا چند ماه  قصد زندگی و ماندن در کنار آنها را دارند، زوجین و خود آنها بایستی بدانند جایگاه آنها همچون جایگاه میهمان بوده و حق دخالت و ایجاد اختلال در زندگی زوجین ندارند.



 



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 40677
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم