امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/10/04 - 17:05
  • 23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZmPi

آیا بارداری باعث ازبین رفتن دندانها می شود؟

از دست دادن دندان در دوران بارداری صرفا بخاطر بارداری نیست بلکه بخاطر مراقبتهای ....



خیر از دست دادن دندان در دوران بارداری صرفا بخاطر بارداری نیست بلکه بخاطر مراقبتهای کمتر خانمها از دندانهایشان در این دوران است البته در این دوره شرایطی نیز به وجود می آید که روند آسیب به دندانها و لثه را سریعتر می کند.



بسیاری از مادران در دوره  بارداری به علت تهوع و حاتهای خاص این دوران نمی توانند به کیفیت گذشته مسواک بزنند همچنین با تهوع و استفراغ در دوران بارداری اسید معده به داخل حفره دهان آمده و این اسید باعث آسیب به دندانها می شود.



با افزایش هورمونهای بدن کوچکترین جرم و تجمع میکروبها بر روی دندان ودر مجاورت لثه باعث تحریک لثه شده و التهاب لثه ها را به وجود می آورد که با قرمزی لثه وتمایل به خونریزی آن همراه است .شروع این تغییزات از ماه دوم بارداری است و تا پایان  آن ادامه دارد و البته پس از پایان بارداری لثه ها به حالت طبیعی خود بر می گردد .



زمانی که مادر در دوران بارداری دچار درد دندان می شود و به دندانپزشک مراجعه می کند به دلیل شرایط خاص او امکان انجام بسیاری از کارهای دندانپزشکی بر روی مادر وجود ندارد زیرا بعضی از داروها و اشعه بر روی جنین تاثیرات منفی دارد . لذا نمی توان درمان اساسی روی مادر انجام داد و نهایتا با داروی مسکن درد را آرام می کنند و پس از گذشت مدتی درد دندان با شدت بیشتری بر می گردد.



بهترین زمان برای انجا م خدمات دندانپزشکی سه ماه دوم بارداری است. در سه ماه اول بارداری که اکثر قسمتهای اصلی بدن جنین مانند مغز و دستگاه های مختلف بدن شکل می گیرد و رشد جنین بخش اساسی خود را طی می کند، بهتر است هیچ درمان دندانی انجام نشود.در این دوران جنین بسیار آسیب پذیر است و داروها و اشعه رادیوگرافی آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. بهتر است در این دوران فقط بهداشت و جرم گیری انجام شود.



مهمترین اصل در دوران بارداری، رعایت بهداشت دهان است. لازم است مادران در دوران بارداری دندانهای خود را به روش صحیح حداقل یک بار در روز مسواک بزنند و نخ بکشند.در صورتی که بر روی سطوح دندانها، جرم وجود دارد، جرم گیری انجام شود.



 



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 40434
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم