امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1400/08/19 - 14:14
  • 32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zdr1

۲۲ لغایت ۲۸ آبان ماه هفته ملی دیابت با شعار «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه»


طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از ۴۶۳ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال جهان مبتلا به دیابت هستند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران بزرگسال به ۷۰۰ میلیون نفر برسد. بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند. سالانه چهار و نیم میلیون نفر به دلیل دیابت جان خود را از دست می دهند. از طرف دیگر ۳۷۴ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد. در کشور ما بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می برند. حداقل ۷۵% درصد آنان از بیماری خود آگاه هستند.



امسال نیز به منظور آگاهی عمومی درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت روزهای ۲۲ لغایت ۲۸ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است. شعار روز جهانی دیابت، دسترسی به درمان دیابت می باشد. طبق نظر اعضای کمیته برگزاری مراسم هفته ملی دیابت و روز جهانی دیابت شعار ملی هفته دیابت امسال «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» تعیین شد و اسامی روزهای هفته نیز به شرح جدول ذیل می باشد.







































 




عنوان روزهای هفته




روز اول:




شنبه 22/8/1400                       دیابت و پیشگیری




روز دوم:    




یکشنبه 23/8/1400                   دیابت و دسترسی بهینه به درمان و مراقبت




روز سوم: 




دوشنبه 24/8/1400                   دیابت و آموزش




روز چهارم:  




سه شنبه 25/8/1400                 دیابت، انسولین و داروهای خوراکی




روز پنجم:   




چهارشنبه 26/8/1400               دیابت، خودمراقبتی و خودپایشی




روز ششم:  




پنج شنبه 27/8/1400                دیابت و پاندمی کووید




روز هفتم:   




جمعه 28/8/1400                      دیابت، فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم




 


 



هفته ملی دیابت امسال نیز با مد نظر قرار دادن نام روزهای هفته، با حمایت ذینفعان و کمک سایر سازمان ها، برنامه های مناسبی در طول هفته اجرا می گردد. اجرای برنامه های رادیو تلویزیونی، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی دیابت به صورت مجازی، کنفرانس های خبری، چاپ مقالات در روزنامه ها و مجلات و فعالیت های مختلف دیگر برای کودکان و نوجوانان برخی از مهمترین برنامه هایی هستند که از سوی معاونت بهداشت دانشگاه برای اجرا در روزهای این هفته برنامه ریزی گردیده است. مشارکت تمام ذینفعان و درگیر نمودن همه افرادی که در راستای سیاست های معاونت بهداشت در پیشگیری و کنترل دیابت، به نحوی با بیماری دیابت یا بیماران مبتلا به دیابت در ارتباط هستند از جمله اهداف این برنامه ها است.




  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42706
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم