امروز : 13 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1397/02/29 - 17:43
  • 24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zsei

همایش روز جهانی آسم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم.......



به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، روز دوشنبه 24 اردیبهشت 97 همایش سالانه روز جهانی آسم در تالار سلامت این معاونت برگزار شد، پس از تلاوت قرآن مجید، دکتر حسن حلواچی، مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی، پس از خیر مقدم و تشکر از همکاران و سازمانهایی که به همت آنان این همایش برگزاری شده از جمله معاونت بهداشتی و اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان، مطالبی در خصوص اهمیت بیماری آسم ارائه داد و سپس گفت: بر طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت 235 میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به بیماری آسم هستند که این آمار رو به افزایش است و پیش بینی می شود تا سال 2030 صد میلیون بیمار مبتلا به آسم دیگر به شمار بیماران مبتلا اضافه شوند؛ و بر اساس یک پیمایش در وزارت بهداشت طی سال های 93 و 94 حدود 9 درصد بالغین کشور و حدود 11 درصد کودکان و نوجوانان ، آسم دارند.او علائمی که به عنوان بیماری آسم تلقی می شوند را خس خس سینه، تنگی نفس، احساس فشار روی قفسه سینه و سرفه دانست و اضافه کرد: هر چند بیماری آسم به طور کامل درمان نمی شود اما هدف کنترل بیماری آسم است.



او افزود: بیش از 55 درصد از کودکان دچار حملات آسم می شوند و بیماری آسم بیشترین و شایعترین بیماری مزمن در کودکان است که بار مالی زیادی به جامعه وارد می کند.



 مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی گفت: اولین سه شنبه ماه می هر سال (از سال1998) به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری شده و از سال 2012 هر ساله پیامی برای آن سال درنظر گرفته شده که پیام امسال روز جهانی آسمهرگز زود نیست، هرگز دیر نیست، در همه حال باید به فکر بیماریهای مجاری تنفسی بود، است.



او اهداف برگزاری روز جهانی آسم را: آموزش عمومی و افزایش آگاهی عمومی، آموزش و جلب همکاری بیماران، اطلاع رسانی درباره عوامل خطر، افزایش مهارت ها در تشخیص درمان و پیشگیری کادرهای پزشکی، روزآمدی علمی و پژوهش پزشکان، ارائه برنامه ها و هماهنگی در اجرا دانست.



سپس دکتر مرضیه حیدرزاده فوق تخصص آسم و آلرژی سخنرانی کرد، وی گفت: هر سال 4 میلیون نفر به علت بیماریهای مزمن تنفسی جان خود را از دست می دهند که آمار بالایی بوده و در راس آن بیماری آسم و بیماریهایCOPD است، وی ادامه داد: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بسیار مهم است زیرا در دوره انواع و اقسام بیماریهای مزمن و غیرواگیر از جمله آلرژی و آسم هستیم که 55 درصد عوامل این بیماریها سبک زندگی و عوامل اجتماعی است و چون زمینه ژنتیک دارد و در برخورد با عوامل محیطی بروز می کند نمی توان آنها را ریشه کن کرد پس باید با آموزش سبک زندگی و شرایط اجتماعی بتوانیم آنها کنترل بکنیم، بنابراین آموزش نقشی تعیین کننده دارد.



عضو هیئت علمی دانشکاه علوم پزشکی کاشان، آسم و آلرژی عوامل خطر مشترک این بیماریها را مصرف سیگار، آلودگی هوای شهرها، رژیم های غذایی ناسالم، افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، مصرف الکل و هیجانات روحی دانست که به سبک زندگی و شرایط اجتماعی ما مربوط می شود.

وی گفت: با وجود اینکه بیماریهای غیرواگیر در جوامع پیشرفته و اقشار مرفه شیوع بیشتر داشته اما تلفات آن در جهان سوم و اقشار ضعیف جامعه بیشتر است.



 او عوامل اجتماعی مهم در بروز این بیماریها را پایین بودن سطح زندگی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی، فقر و نابرابری، شرایط بد هوا، سوءتغدیه، سبک زندگی ناسالم و پرخطر و عدم دسترسی به خدمات سلامت دانست.



و در ادامه پس از اجرای گروه سرود دانش آموزی و پخش انیمیشن دیرین دیرین در خصوص بیماری آسم، جوایز برندگان مسابقه نقاشی با حضور دکتر مروجی معاون بهداشتی و دکتر پنجه شاهی معاون فنی معاونت بهداشتی اهدا شد



گالری تصاویر



  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42036
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم