امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1402/08/02 - 15:07
  • 36
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZtUB
به مناسبت هفته اطلاع رسانی هپاتیت عنوان شد:

بیش از 70 بیمار مبتلا به هپاتیت بی و سی در کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 74 بیمار مبتلا به هپاتیت بی و سی در کاشان و آران و بیدگل طی شش ماهه نخست امسال شناسایی شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 74 بیمار مبتلا به هپاتیت بی و سی در کاشان و آران و بیدگل طی شش ماهه نخست امسال شناسایی شده اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مهدی دلاوری، با اشاره به نامگذاری هفته اول آبان به عنوان هفته اطلاع رسانی  هپاتیت ، افزود: از این تعداد، 40  نفر به هپاتیت بی و مابقی به هپاتیت سی مبتلا هستند.
وی، با اشاره به انجام درمان رایگان ضد ویروسی هپاتیت C برای بیش از 20 بیمار تحت نظر مرکز مشاوره هپاتیت، تصریح کرد: این مرکز واقع در خیابان امام خمینی مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی با شماره 03155463353 به مراجعین خدمات ارائه می دهد.
دکتر دلاوری اظهار کرد: کبد انسان هر روز بیش از 500 عملکرد حیاتی را بی صدا انجام می دهد تا انسان را زنده نگه دارد اما هپاتیت به معنای التهاب کبد است و بیشتر بدلیل عفونت ویروسی اتفاق می افتد.  
وی، با بیان اینکه عفونت هپاتیت، ویروسی خاموش است و علائم آن تنها پس از پیشرفت بیماری ظاهر می شود، ادامه داد: از بین انواع مختلف ویروس های هپاتیت، هپاتیت B و C نگران کننده ترین آن ها هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآورشد: در جهان بیش از یک میلیون مرگ ناشی از هپاتیت در هر سال و یک عفونت مزمن جدید در هر ده ثانیه رخ می دهد، به همین دلیل است که سلامت کبد برای سلامت انسان اساسی است. بنابراین با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از هپاتیت جلوگیری کرد.   
وی ادامه داد: هپاتیت از مهم‌ترین معضلات بهداشتی و شایع‌ترین علت بیماری کبد در جهان است و در بین آنها هپاتیت‌های منتقله از راه خون (هپاتیت B,C) از جمله بیماری هایی هستند که سهم قابل توجهی از مرگ و میر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده است.  
دکتر دلاوری، با اشاره به اینکه درحالیکه مرگ و میر ناشی از سل و HIV روند کاهشی دارد، مرگ و میر ناشی از هپاتیت درحال افزایش است، گفت: مهمترین راه انتقال هپاتیت C استفاده از سرنگ مشترک در بین افرادی است که مواد مخدر تزریق می کنند. متاسفانه این هپاتیت واکسن ندارد ولی خوشبختانه قابل درمان قطعی است.  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: همچنین مهمترین راه انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد است و انتقال از طریق جنسی هم نقش مهمی در گسترش بیماری دارد که با واکسیناسیون قابل پیشگیری می باشد.  
وی افزود: خوشبختانه با استفاده از ظرفیت‌های شبکه های بهداشتی و درمانی و تلاش‌های همه نیروهای بهداشتی و درمانی در بدنه علمی و اجرایی، اقدامات موثری در زمینه مراقبت و کنترل این بیماری از طریق آموزش و واکسیناسیون در جریان است و مبتلایان و افراد دارای عوامل خطر ابتلا می توانند با مراجعه به مراکز خدمات سلامت محل زندگی خود نسبت به دریافت مشاوره و مراقبت درمانی اقدام کنند.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 108955
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید