امروز : 29 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/08/16 - 13:20
  • 29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zhv1

با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم

دکتر مهدی دلاوری هدف از برگزاری روز جهانی دیابت را ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی عنوان کرد .


« با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم»



معاون بهداشت دانشگاه با اعلام روز ٢٣ آبان ماه به عنوان روز جهانی دیابت و روزهای ٢١ لغایت ٢٧ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت گفت: روز جهانی دیابت بزرگ ترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که هر ساله در ١٤ نوامبر برگزار می شود.



دکتر مهدی دلاوری هدف از برگزاری روز جهانی دیابت را ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی عنوان کرد و گفت این رویداد، مخاطبان جهانی بیش از یک میلیارد نفر را در بیش از ١٦٠ کشور متحد می کند تا آگاهی از نیاز به مراقبت، آموزش و منابع برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد. طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.



بیش از ٥٣٧ میلیون بزرگسال (٢٠ تا ٧٩ سال) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند. پیش بینی می شود تا سال ٢٠٣٠ تعداد بیماران بزرگسال به ٦٤٣ میلیون نفر برسد. بیش از ٢.١ میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند. در هر ٥ ثانیه ١ نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهند. این رقم در سال ٢٠٢١ در حدود ٧.٦ میلیون نفراست که به دلیل دیابت جان خود را از دست داده اند. از طرف دیگر ٥٤١ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر و به موقع، اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد. در کشور ما حداقل ١٥.١٤ درصد جمعیت بالای ٢٥ سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از ٥.٧ میلیون نفر برآورد می شود. در حوزه معاونت بهداشت دانشگاه تا کنون 22832 بیمار مبتلا به دیابت (7.6 درصد جمعیت بالای 25 سال) شناسایی شده و تحت مراقبت قرار دارند.



ایشان گفت که در سال جاری نیز به منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت روزهای ٢١ لغایت ٢٧ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است. روز جهانی دیابت در سال ٢٠٢٢، دومین سال از دوره کمپین سه ساله دسترسی به مراقبت دیابت ٢٠٢١-٢٠٢٣ می باشد. کمپین امسال بر نیاز به دسترسی بهتر به آموزش با کیفیت دیابت برای متخصصان سلامت و افرادی که با دیابت زندگی می کنند، تمرکز دارد. در حال حاضر از هر ١٠ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می کند (حدود ٥٣٧ میلیون نفر) که تقریباً نیمی از آن ها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند. این امر فشار مضاعفی بر سیستم های بهداشتی وارد می کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی باید بدانند که چگونه بیماری را زود تشخیص دهند و بهترین مراقبت ممکن را ارائه دهند. افراد مبتلا به دیابت برای درک وضعیت خود و انجام خودمراقبتی روزانه جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض، به دسترسی به آموزش مداوم نیاز دارند.



طبق نظر اعضای کمیته برگزاری مراسم هفته ملی و روز جهانی دیابت شعار هفته دیابت « با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم» تعیین گردید و اسامی روزهای هفته نیز به شرح ذیل می باشد:



شنبه            1401/8/21          آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم



یکشنبه        1401/8/22         آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده



دوشنبه        1401/8/23          با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم



سه شنبه      1401/8/24          آموزش دیابت، خود مراقبتی



چهارشنبه    1401/8/25          آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال



پنج شنبه    1401/8/26           آموزش دیابت، ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت و ...



جمعه           1401/8/27           آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه ها



 




  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42938
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم