امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1402/08/08 - 11:25
  • 27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZnWB

ارائه خدمات به افراد در معرض خطر سکته مغزی بر حسب شدت خطر در کاشان ارائه می شود

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ارائه خدمات به افراد در معرض خطر سکته مغزی بر حسب شدت خطر در کاشان وآران وبیدگل ارائه می شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، سید مهرداد جزایری، با اشاره به نامگذاری هفتم آبان ماه به عنوان "روز جهانی سکته های مغزی" گفت: برای شناختن ریسک فاکتورها و اینکه یک فرد تا چه میزان می تواند در خطر ابتلا به این بیماری باشد، خدمات مورد نیاز در تمامی مراکز، پایگاه های سلامت شهری و روستایی این دو شهرستان ارائه می شود.

وی افزود: وقتی شخصی بالای ۳۰ سال به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه می کند با  تکمیل پرسشنامه و بررسی میزان قند و کلسترول خون فرد مشخص می شود  که تا ۱۰ سال آینده تا چه میزان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی قرار دارد.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: اگر در روند خدمات ارائه شده به فرد ریسک فاکتورهایی از قبیل پیش ابتلای فرد به دیابت و یا فشار خون مشاهده شود، مراقبت ها برای مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت سالی یکبار خواهد بود.

وی، با بیان اینکه در صورتی که هیچ خطری فرد را تهدید نکند هر سه سال یکبار باید برای غربالگری و پیگیری مراجعه می کند، ادامه داد: در صورتیکه فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی قرار داشته باشد و خطر آن بیش از ۳۰درصد باشد، هرسه ماه یکبار جهت مراقبت باید مراجعه کند.

وی با بیان اینکه اگر فردی یکی از عوامل خطر را داشته باشد برحسب نوع آن، اقدامات انجام می شود، گفت: به عنوان مثال در صورتی که فرد چاقی، اضافه وزن و چاقی دور شکم داشته باشد به کارشناس تغذیه مربوطه ارجاع داده می شود که در تمامی مراکزخدمات جامع سلامت فعال می باشند.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: خدمات مربوط به خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی  در تمامی  مراکز وپایگاه های سلامت به صورت رایگان ارائه می شود.

وی، توصیه های ذیل را برای پیشگیری از سکته مغزی توصیه کرد:

فشار خون بالا

عدد فشار خون خود را بدانید و در صورتی که مبتلا به فشار خون بالا هستید، با کمک پزشک معالج آن را در محدوده طبیعی نگه دارید.

مصرف دخانیات

از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید و در صورت مصرف دخانیات، آن را ترک کنید تا خطر بروز سکته مغزی را در خود کاهش دهید.

ابتلا به دیابت

عدد قند خون خود را بدانید و در صورتی که قند خون بالاتر از حد طبیعی است، با کمک پزشک معالج آن را در محدوده کنترل شده نگه دارید.

کم تحرکی

انجام 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته (30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته) از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان کمترین میزان فعالیت توصیه شده است. همین امروز برای یک برنامه منظم ورزشی برنامه ریزی کنید.

رژیم غذایی سالم

از رژیم غذایی کم چرب، کم نمک، کم کالری  و سرشار از میوه و سبزی پیروی کنید.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 109063
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید