امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/02/12 - 11:16
  • 27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZXs1

«رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم»

زارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، همه ساله همگام با سایر کشورهای جهان و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز پژوهشی و انجمن های علمی اقدام به بزرگداشت این روز نموده است. امسال روز جهانی آسم، مصادف با ١٣ اردیبهشت ١٤۰١ و با شعار «رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم» است.


معاون فنی معاونت بهداشت و مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه ضمن اعلام شروع برنامه های مربوط به بزرگداشت روز جهانی آسم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بیماری های مزمن تنفسی و از جمله آسم را یک مشکل بهداشتی عمده با شیوع نسبتا زیاد در جهان دانست که بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ٣٤۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند و این بیماری شایعترین بیماری مزمن کودکان محسوب می شود.



همچنین سالانه نزدیک به ٤٦۰ هزار مرگ در اثر بیماری آسم رخ می دهد. طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما، شیوع علائم آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود ١١ % و در بزرگسالان حدود ۹ % می باشد؛ دکتر مرتضی پنجه شاهی گفتبا توجه به شیوع روز افزون این بیماری و عوامل خطر مرتبط با آن و نیز ضرورت پیشگیری و کنترل این بیماری، یکی از مهم ترین اقداماتی که در این زمینه می توان انجام داد، افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به این بیماری است، GINA)اعتلاف جهانی علیه بیماری آسم) به منظور حساس سازی جامعه، جلب مشارکت ذی نفعان و برنامه ریزی و همکاری در جهت پیشگیری و کنترل آسم، اولین سه شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری نموده است.



با توجه به اهمیت موضوع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، همه ساله همگام با سایر کشورهای جهان و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز پژوهشی و انجمن های علمی اقدام به بزرگداشت این روز نموده است. امسال روز جهانی آسم، مصادف با ١٣ اردیبهشت ١٤۰١ و با شعار «رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم» است.



گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز که به عنوان دانشگاه پیشرو در اجرای پایلوت برنامه پیشگیری و مراقبت بیماری آسم در کشور نقش آفرینی نموده است، جهت برگزاری هرچه بهتر بزرگداشت این مناسبت، برنامه ریزی نموده و از طریق تشکیل جلسات کمیته های هماهنگی و اجرایی با حضور ذینفعان برنامه (شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما، صنایع، اصناف،......) و تعیین نقش و وظایف هر سازمان در اجرای برنامه، تهیه و توزیع/ نصب/ پخش رسانه های آموزشی، آموزش عموم جامعه با استفاده از ظرفیت رسانه های همگانی و رادیو کاشان، بارگزاری محتواهای آموزشی در سایت ها و آموزش گروه های جمعیتی خاص (مربیان بهداشت مدارس/ کارگران و کارفرمایان/ پلیس راهنمایی و رانندگی، ...) استفاده از ظرفیت فضای مجازی به منظور اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم بویژه گروه های هدف و در صورت امکان برگزاری آموزش های چهره به چهره با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهره گیری از ظرفیت سفیران سلامت اقدام می نماید.


  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42805
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم