امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1393/02/17 - 19:18
  • 31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZuTi

اصول روابط صحیح زوجین با خانواده یکدیگر(1)

در جوامعی که روابط خانوادگی بسیار نزدیک و درهم پیچیده ای دارند یکی از علل نسبتأ شایع مشکلات و مشاجره های زوجین دخالت خانواده هاست و علت عمده ی آن این است که زن و شوهر با نحوه برخورد صحیح با چنین موضوعاتی آشنا نیستند.



در جوامعی که روابط خانوادگی بسیار نزدیک و درهم پیچیده ای دارند یکی از علل نسبتأ شایع مشکلات و مشاجره های زوجین دخالت خانواده هاست و علت عمده ی آن این است که زن و شوهر با نحوه برخورد صحیح با چنین موضوعاتی آشنا نیستند. توجه به نکات زیر می تواند بسیاری از مشکلات را کمرنگ و یا برطرف کند.



1)با خانواده نزدیک یکدیگر آشنا شوید.



با همسرتان یک جلسه چنددقیقه ای گذاشته و اطلاعات زیر را با هم رد و بدل کنید:



-میزان صمیمت تان با هریک از اعضاء درجه اول و دوم خانواده تان  از زیاد به کم ردیف کنید  و مشخص کنید با کدامیک از آنها ممکن است بیش از همه مشکل داشته باشید.



-به کمک کدامیک از اعضاء فامیل خود و همسرتان  در صورت نیازحساب باز می کنید؟



-با کدامیک از اعضاء فامیل همسرتان راحت تر و بهتر و با کدامیک مشکل دارید و چرا؟



-در صورت بچه دار شدن، کدامیک از مادرها ( مادر زن یا مادر شوهر ) تواناتر و کمک کننده تر خواهد بود؟



2)تأیید آنها را جلب کنید.



هرچه رابطه شما با پدر و مادر همسرتان محترمانه تر، نزدیک تر و صمیمی تر باشد ارتباطتان با همسرتان نیز قوی تر و بهتر خواهد بود و همینطور برعکس. لذا تا جاییکه می توانید و با اصول و معیارهای ارزشی اصلی تان مغایرت ندارد و مخل زندگی مشترکتان نمی شود به آنها نزدیک شوید.



3)احترام و حرمت آنها را نگه دارید.



مفهوم بزرگتر بودن، مهربانی، تجربه، عقل و درایت بیشتر است و چنین افرادی  حتی فارغ از سن و رابطه نسبی شایسته احترام گذاشتن هستند. در موارد مهم و جدی، نظر و عقیده آنها را نیز جویا شوید ولی در نهایت شما هستید که تصمیم نهایی را می گیرید حتی اگر تصمیم شما اشتباه باشد که در این صورت مسئولیت آن را نیز خواهید پذیرفت



توجه:با احترام، مهربانی و منطق به پدر و مادرتان اجازه ندهید که در مورد همسرتان بدگویی کنند. و همچنین به همسرتان اجازه ندهید در مورد خانواده خودش بی احترامی و بدگویی کند  حتی اگر حق با او باشد.



4)همسر و فرزندتان را در اولویت قرار دهید.



مهمترین اصل در روابط خانوادگی این است که نیازها و خواسته های زن و شوهر و فرزندان در درجه اول و پدر و مادر و فامیل در درجه دوم قرار گیرند. لذا جملاتی نظیر " به مادر یا پدرم چی بگم" ، " من دخالت نمی کنم خودتون می دونید" و یا " می دونم حق با تو هست ولی حالا چند ساعتی تحمل کن" و امثال آن کاملأ غیراصولی هستند.



چند نکته:



-در مشاجره یا اختلافات میان پدر و مادر یا یکی از زوجین وظیفه همسر آن است که یک میانجی گر عادل و منصف و طرفدار حق باشد حتی اگر طرف مقصر پدر یا مادر و یا همسرش باشد.



-هیچ گاه خانواده همسرتان را مورد سرزنش و یا بی احترامی قرار ندهید و در صورت وجود مسئله ای آن را دوستانه و محترمانه با همسرتان در میان بگذارید. در این حالت اگر متوجه بی تفاوتی یا طرفداری او از خانواده اش شدید شد، بایستی به فکر مسئله دار بودن رابطه خودتان باشید.



  • گروه خبری : نکات آموزشی بهداشتی
  • کد خبر : 40670
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم