امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/08/03 - 15:03
  • 13
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z9v1

شعار جهانی پوکی استخوان "برای سلامتی استخوان خود قدم برداریم"

همه ساله 28مهر ماه به عنوان روز جهانی پوکی استخوان شناخته می شود که مصادف با آن هفته کمپین پوکی استخوان در سطح کشور اجرا می گردد .


در سرتاسر جهان، از هر سه زن و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان را در طول عمر باقیمانده خود تجربه خواهد کرد. پیش بینی می شود در سراسر جهان تا سال 2050 ، میزان بروز شکستگی لگن در مردان 310 درصد و در زنان 240 درصد در مقایسه با سال 1990 افزایش یابد.در زنان، پوکی استخوان بیشتر از بیماری های سرطان سینه، سکته قلبی، دیابت و سایر بیمار های دیگر دلیل بستری در بیمارستان است.در مردان، خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول زندگی بیشتر از سرطان پروستات است.میزان مرگ و میر 24 - 20 ٪در سال اول پس از شکستگی لگن دیده می شود. تحقیقات نشان داده است که برخی درمان های دارویی تا 40 ٪خطر شکستگی لگن، 70 - 30 ٪خطر شکستگی مهره ها و 40 - 30 % شکستگی های غیر مهره را کاهش می دهند.



با همکاری مرکز تحقیقات استئوپروز کشوری ، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و اداره اسکلتی عضلانی دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت متبوع ،پیام ها و محتواهای آموزشی در امر اطلاع رسانی آحاد جامعه با اهداف تامین سلامتی استخوان و پیشگیری از این بیماری خاموش در زنان ومردان بالای 50 سال و کلیه گروههای سنی تدوین شده است . این کمپین پوکی استخوان کشوری با هدف تاثیر گذاری مطلوب بر شیوه زندگی افراد جامعه و نتیجه گیری مساعد در نسل های آینده پایه ریزی و ساماندهی شده است . شعار امسال در این زمینه " برای سلامتی استخوان خود قدم برداریم"می باشد .



در دانشگاه علوم پزشکی کاشان خوشبختانه همکاری کلیه سطوح مراقبتی ، پیشگیری و درمانی در این امر مایه مباهات بوده و دست اندرکاران ، کلیه کارشناسان و مراقبین سلامت در این عرصه همیشه اقدامات ، پیشنهادات سازنده و خلاقانه ای داشته اند .



جناب آقای دکتر مرتضی پنجه شاهی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، ضمن تشکر از این عزیزان بر وجود شکاف عمیق این بیماری از تشخیص تا درمان اشاره نمودند و خواستار دنبال نمودن خط مش اجرای اصول اولیه در پیشگیری از این بیماری ، مراحل تشخیصی و تداوم کامل درمانی آن شدند . ایشان عنوان نمودند چه بسا که در آینده ای نه چندان دور جمعیت غالب کشور را گروه سنی سالمند تشکیل خواهد داد بنابراین مستلزم برنامه ریزی در کلیه سطوح مراقبتی و واحدهای پیشگیری در اجرای شیوه زندگی سالم می باشد .



 معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پایان از مردم کاشان خواستار رعایت اصول ذیل برای پیشگیری از این بیماری خاموش شدند :



- فعالیت بدنی مطلوب در طول هفته ، حفظ تحرک و عدم وابستگی در آینده



-رژیم غذایی موثر بر سلامت استخوان نظیر کلسیم ، پروتئین و ویتامین دی



- بهره مندی از نور آفتاب برای تامین 70 تا 80 درصد از ویتامین دی مورد نیاز بدن



-  مصرف مرتب مکمل های پیشگیری از پوکی استخوان پیشنهاد شده تیم سلامت و پزشکان



- اجتناب از مصرف دخانیات و الکل



-رعایت اصول ایمنی در خانه و پیشگیری از شکستگی و سقوط در افراد خانواده بویژه میانسالان وسالمندان


  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42930
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم