امروز : 13 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1398/02/30 - 13:11
  • 22
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z5Z1

درصد مرگ و میرها در بیماری های قلبی-عروقی ناشی از فشار خون بالا، مصرف سیگار و کلسترول بالا رخ می دهد

دکتر عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه با بیان اینکه فشار خون بالا.......



 دکتر عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه با بیان اینکه فشار خون بالا علت 6.7 میلیون مرگ زودرس و 92 میلیون ناتوانی و عوارض ناشی از بیماری در جهان بوده است، افزود: بیماری‌های قلبی-عروقی، شایع ترین علت مرگ و میر در جهان است، از طرفی حدود 80 درصد مرگ و میرها در بیماری های قلبی-عروقی ناشی از فشار خون بالا، مصرف سیگار و کلسترول بالا رخ می دهد که از میان این سه علت، فشار خون بالا مهمترین علت مستقیم در مرگ و میر در کل دنیا است.



 دکتر عبداللهی بیان کرد: شیوع فشار خون بالا در ایران حدود 18 درصد گزارش شده و مصرف زیاد نمک یکی از دلایل اصلی آن به شمار می رود. درحال حاضر بیماری های غیرواگیر حدود، 70 درصد از علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده و از 385 هزار مرگ سالیانه در کشور، 268 هزار مورد مرگ ناشی از بیماری‌ های غیرواگیر بوده است.



 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس برآوردهای موجود، میزان دریافت روزانه نمک در کشور 15 تا10 گرم ( 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت یعنی 5 گرم در روز است). براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، متوسط میزان مصرف نمک در اکثر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، بیش از 12 گرم در روز برای هر فرد محاسبه شده است. بنابراین کاهش مصرف نمک یکی از اولویت های نظام سلامت در تمام کشورها است و بسته  به نوع فرهنگ غذایی مردم، برنامه ریزی کاهش مصرف نمک یکی از دغدغه های اصلی مسئولین سلامت کشورها به شمار می رود.



 وی افزود: در کشورهای توسعه یافته بیشتر از 80 درصد نمک های مصرفی، نمک‌های پنهان در مواد غذایی است که با مصرف غذاهای غیرخانگی، غذاهای کنسروی و فست فودها تامین می شود. اما در کشور ما، با توجه به الگوی مصرف مواد غذایی، بیشترین منبع مصرف نمک ازطریق افزودن نمک در هنگام تهیه و طبخ و مصرف غذا کسب می شود.



 کاهش حدود 6 گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش 24 درصدی سکته مغزی و کاهش 18 درصدی بیماری عروق کرونر می شود.



 دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: مطالعات سازمان جهانی بهداشت بیشترین منبع نمک درکشورهای منطقه مدیترانه شرقی که کشورما هم در بین آنها قراردارد را نمک موجود در نان ها بیان می ‌کند. نتایج بررسی مطالعات بزرگ نشان داده که کاهش حدود 6 گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش 24 درصدی سکته مغزی و کاهش 18 در صدی بیماری عروق کرونر می شود و حدود 2.5 میلیون مرگ و میر را کاهش می دهد. همچنین کاهش مصرف نمک به میزان یک گرم در روز موجب کاهش 7 درصدی در بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌ شود.



 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: بر طبق استانداردها، میزان سدیم دریافتی در روز نباید بیشتر از 2000 میلی گرم یعنی حدود 5 گرم نمک یا کمتر از یک قاشق مرباخوری نمک، باشد. این میزان برای بیماران قلبی و افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال، روزانه کمتر از 1200 میلی گرم سدیم که معادل 3 گرم نمک یا حدودا نصف قاشق مرباخوری نمک است، توصیه شده است.



وی با تاکید براینکه باید کودکان را از زمان شروع تغذیه کمکی با غذاهای کم نمک عادت دهیم، افزود: تنقلات شور و پرنمک که متاسفانه تبلیغات زیادی هم برای تشویق مردم به مصرف آنها می شود، رو به افزایش است و ضرورت دارد مصرف آنها را برای کودکان ونوجوانان خود محدود کنیم، همچنین، سعی کنیم، فست فود بی رویه و زیاد مصرف نکنیم، زیرا فست فودها میزان قابل توجهی نمک وارد بدن می کنند. به عنوان مثال، یک پیتزای 150 گرمی با پنیر و گوجه فرنگی، حاوی 8.5 گرم نمک است، یعنی تقریبا 2 برابر مقداری که در طول یک روز از طریق مصرف تمام غذاها باید به بدن برسد.



دکتر عبداللهی با بیان اینکه درکشورما بخش عمده نمک مصرفی از طریق افزودن نمک به غذاهای خانگی است، تصریح کرد: براین اساس نیز برنامه ریزی بر روی کاهش مصرف نمک باید با هدف آگاه سازی جامعه و تغییر رفتارهای غذایی در سطح خانواده انجام شود. ضمن اینکه، با توجه به متوسط مصرف  نان در کشور ( سرانه 320 گرم درروز)، کاهش نمک مصرفی در نان می تواند نقش قابل توجهی در کاهش نمک مصرفی داشته باشد. همچنین، با توجه به الگوی غذایی مردم، مصرف آن دسته از موادغذایی که از تکرر مصرف بیشتری برخوردارند، مانند پنیر، رب گوجه فرنگی، تن ماهی،  تنقلاتی مانند، فرآورده های غلات حجیم شده، و چیپس بازنگری و تجدید نظر در استاندارد میزان نمک در این محصولات وتشویق صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی کم نمک از دیگر راهکارهایی است که لازم است به آنها نیز پرداخته شود.



وی بیان کرد: نهادها و دستگاه های مختلف، درصورتی که در کنار وزارت بهداشت قرار گیرند، می توانیم در کاهش میزان نمک مصرفی مردم و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی عروقی، سرطان و پوکی استخوان نقش موثری ایفا کنیم.



  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42242
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم