امروز : 11 تیر 1403
معاونت بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/07/24 - 14:55
  • 41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZRu1

خطر هاری در انسان جدی است!

دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص خطر وقوع هاری در جواع شهری و روستایی گفت: در حوزه دانشگاه کاشان در 6 ماهه اول سال جاری نزدیک به 1114 مورد گزش توسط حیوانات وحشی و اهلی اتفاق افتاده است.


دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص خطر وقوع هاری در جواع شهری و روستایی گفت: در حوزه دانشگاه کاشان در 6 ماهه اول سال جاری نزدیک به 1114 مورد گزش توسط حیوانات وحشی و اهلی اتفاق افتاده است. که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی پرسنل مرکز پیشگیری و درمان هاری در شهرستان کاشا ن وآران وبیدگل تمام موارد بهبود یافته و درمان  پیشگیری شد ه اند.



ایشان افزود نزدیک به 53 درصد گزشها توسط سگ اتفاق افتاده که از این آمار 85 درصد توسط سگهای صاحب دار و15درصد توسط سگهای ولگرد اتفاق افتاده است. در این جا لازم است به این نکته توجه گردد که بیشتر این گزشها توسط سگهای صاحبدار بوده که لازم است اینگونه افراد دقت بیشتری در محافظت از خود هنگام  نگهداری از حیوانات داشته باشند.



در این بین موضوعی که بیش از پیش جلب توجه می کند مثبت شدن هاری در بین گربه ها میباشد. در استان اصفهان 3 مورد مثبت هاری در گربه ها گزارش گردیده که یک مورد آن گربه صاحب دار در کاشان بوده است. ورود هاری از بین حیوانات وحش به گربه ها و از طرفی نگرش مردم نسبت به این حیوان میتواند منجر به وقوع بحران های غیر قابل جبران برای انسان گردد. در حوزه دانشگاه 41 درصد موارد گزش توسط گربه اتفاق می افتد.



در خاتمه ایشان با اشاره به محدود نبودن گربه ها در یک محیط وتماس با سایر حیوانات، نزدیک بودن به انسانها و مورد ملاطفت قرار گرفتن توسط انسانها و از طرفی چنگ زدن به انسان علاوه بر گاز گرفتن، خواستار توجه بیشتر مردم به بحث پیشگیری از گزش توسط این حیوانات شده و لزوم مراجعه به مراکز درمان پیشگیری هاری را در موقع هرگونه گازگرفتگی وچنگ زدگی تاکید کردند.



آدرس مرکز درمان پیشگیری هاری کاشان: خیابان امام خمینی- مرکز خدمات جامع سلامت  گلابچی- تلفن 55443939



آدرس مرکز درمان پیشگیری هاری آران وبیدگل: خیابان امام خمینی- اورژانس امام خمینی- تلفن 54737766

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 42913
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم