توصیه های بهداشتی: ما می توانیم الگوی خود مراقبتی برای فرزندان مان باشیم.،داشتن خانه و خانواده ای سالم، ایمن و بانشاط نیازمند خودمراقبتی است،باخودمراقبتی،در هزینه های بهداشتی درمانی خود و خانواده صرفه جویی کنیم،خودمراقبتی به ما کمک میکند تا با قدرت ،سبک زندگی مان را تغییر دهیم و سالم و هدفمند زندگی کنیم،فرد سالم، خانواده سالم، دوستان سالم، همکاران سالم با  خود مراقبتی ،خود مراقبتی یعنی ارتقای  سلامت با تدبیر و امید.

6:46:50 PM 1396 / 06 / 30
 
نکات آموزشی بهداشتی

(Hyperthermia) گرمازدگی چیست؟

(Hyperthermia) گرمازدگی چیست؟

گرما زدگی معمولا بدنبال فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هوای گرم ایجاد میشود. در این عارضه به علت تعریق شدید، آب بدن از دست رفته و متعاقب آن درجه حرارت مرکزی بدن تاحدود چهل درجه سانتی‌گراد بالا میرود. گرما زدگی میتواند بصورت خفیف، متوسط یا شدید بروز کند. این عارضه در موارد شدید حتی میتواند منجر به مرگش شود

گرمازدگی براحتی قابل پیشگیری است. در صورت بروز افزایش دمای شدید به فوریت‌های پزشکی و درمان فوری برای جلوگیری از آسیب‌های جدی و یا مرگ نیاز است.

نکات قابل توجه در هوای گرم

مقدار زیادی آب خنک بنوشید بخصوص اگر در گرما ورزش می‌کنید

در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر حتی الامکان بیرون نروید

حتی‌الامکان زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید

پوست خود را مرتب با آب خنک کنید

دوش آب سرد بگیرید

لباس گشاد و به رنگ روشن و کلاه لبه‌دار بپوشید

در ورزش افراط نکنید

ازکرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف (که از هر دو پرتو ماوراء بنفشA وB محافظت می‌کنند) با درجه محافظت (SPF) سی به بالا استفاده شود.

  ازعینک آفتابی مناسب که کناره‌های چشم را محافظت کندوبامحافظت صد در صد در مقابل پرتو ماوراء بنفش وUV ۴۰۰باشداستفاده کنید. برای اطمینان از مرغوبیت عینک می‌توانید به نشان استاندارد اتحادیه اروپا(CE) یا آمریکا(ANSI) اعتماد کنید.

گرمازدگی کلاسیک

فرم کلاسیک گرمازدگی بیشتر در سنین بالا و در بیماران قلبی عروقی، بیماریهای مزمن، بیماریهای روانی، معلولان، افراد چاق، افرادی که به هر دلیل دچار کاهش آب بدن شده‌اند، افراد الکلی و استفاده کنندگان از بعضی داروها پس از چند روز تماس با هوای گرم که امکان تهویه مناسب محیط هم نباشد اتفاق می‌افتد.

گرمازدگی فعالیتی

فرم فعالیتی گرمازدگی در سنین پائین‌تر و به دنبال فعالیتها و ورزشهای سنگین در آب و هوای گرم (مانند کسانی که مسافت زیادی می‌دوند، بازیکنان فوتبال و…) و در شرایط کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد.

انواع گرمازدگی :

گرما زدگی خفیفHeat cramps

علائم گرما زدگی خفیف شامل درد در شکم، بازو و ساق است و به علت کمبود آب و املاح در اثر تعریق زیاد بوجود میاید. برای درمان آن باید ورزش را متوقف کرد، عضلات دردناک را به آرامی کشش داد و آب خنک حاوی املاح نوشید

گرما زدگی متوسطHeat syncope

علائم گرما زدگی متوسط شامل ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن است. احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی هم از دیگر علائم آن است. این عارضه بیشتر در چند روز اول اوقاتی پیش میاید که فرد در یک هوای گرم کار و فعالیت جدیدی را که به آن عادت ندارد شروع میکند اگربعد از یک تعریق شدید فقط آب بدون املاح استفاده کنیم احتمال ایجاد این وضعیت زیاد است.

درمان عبارتست از : فرد را به یک محل خنک منتقل کنید. لباس های او را درآورید. اگر هوشیار است به او آب خنک که حاوی املاح است بدهید. با پنکه و حوله خیس او را خنک کنید. بیمار را نزد پزشک ببرید.

گرما زدگی شدیدHeat stroke

تعریف این وضعیت از لحاظ پزشکی اینست که درجه حرارت مرکزی بدن از40 درجه سانتیگراد بیشتر شود، علائم آن بصورت تهوع، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما است.
درمان عبارتست از : سریعا با اورژانس تماس بگیریدو بیمار را در یک وان یخ قرار دهیدوتمام لباسهای او را درآوریدو تکه های یخ را در زیر بغل، کشاله ران و گردن بیمار قرار دهید
.

 

ساعت : 19:48 -  روز  : سه شنبه  - 27 /  4 / 1396 /  شماره خبر : 33 / تعداد نمايش :85

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


   
جشنواره پرتال

انتخاب پرتال برتر