توصیه های بهداشتی: ما می توانیم الگوی خود مراقبتی برای فرزندان مان باشیم.،داشتن خانه و خانواده ای سالم، ایمن و بانشاط نیازمند خودمراقبتی است،باخودمراقبتی،در هزینه های بهداشتی درمانی خود و خانواده صرفه جویی کنیم،خودمراقبتی به ما کمک میکند تا با قدرت ،سبک زندگی مان را تغییر دهیم و سالم و هدفمند زندگی کنیم،فرد سالم، خانواده سالم، دوستان سالم، همکاران سالم با  خود مراقبتی ،خود مراقبتی یعنی ارتقای  سلامت با تدبیر و امید.

9:57:17 PM 1396 / 09 / 25
 
اطلاعیه های معاونت

  فعالیت بدنی به عنوان محور فعالیت های هفته سلامت بانوان ایرانی در سال 1396 انتخاب شدکاشان

فعالیت بدنی به عنوان محور فعالیت های هفته سلامت بانوان ایرانی در سال 1396 انتخاب شد

زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند و علاوه بر مدیریت سلامت اعضاء خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی می باشند پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت زنان است

امسال نیز همانند چند ساله اخیر به منظور حساس سازی کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران در خصوص مهمترین الویت های سلامت زنان هفته پایانی مهر ماه(24 تا 30) با عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی برگزار می شود. ستاد برگزاری هفته مذکور، با توجه به اهمیت و شیوع کم تحرکی در جامعه زنان کشور ( 2 برابر مردان) و تاثیر آن بر کلیه ابعاد سلامت آنان از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها به عنوان اولی ترین علل مرگ و میر تا مشکلات روانی اجتماعی، اسکلتی عضلانی، ناباروری و... به عنوان مهمترین علل ناتوانی زنان، موضوع فعالیت فیزیکی را به عنوان محور اصلی هفته فوق در سال جاری برگزیده است.

 بر اساس دستور العمل مرکز بین المللی پیشگیری و کنترل بیماری ها، همه افراد بزرگسال باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش و فعالیت فیزیکی با شدت متوسط داشته باشند. اما اغلب افراد به ویژه زنان از ورزش کردن سرباز می زنند. عدم تحرک و فعالیت فیزیکی خطر ابتلا به مرگ زودرس، سکته مغزی، افسردگی، بیماری های قلبی، دیابت نوع  دو و برخی سرطان ها را در بزرگسالان افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که ورزش، خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد. بر اساس این تحقیقات ورزش در پیشگیری از سرطان سینه، به دو دلیل حائز اهمیت است. یکی اثرات فیزیکی مستقیم آن درپیشگیری از این بیماریست و دیگری اثر غیر مستقیم آن از طریق پیشگیری از افزایش وزن به ویژه در زنان یائسه است. افزایش وزن و ابتلا به چاقی یک عامل خطر در ابتلا به انواع سرطان ها می باشد.

بعد از یائسگی، فرم بدن زنان به دلیل عدم ترشح هورمون استروژن دستخوش تغییر می شود. به جز در کسانی که ورزش می کنند و مراقب رژیم غذایی خود هستند، در زنان یائسه کم تحرک، چاقی به صورت چاقی شکمی (سیبی شکل) خواهد بود. چاقی سیبی شکل (مدل چاقی مردانه)  در مقایسه با چاقی گلابی شکل (مدل چاقی زنانه(خطرناک تر است.

محققان توصیه می کنند زنان در سنین قبل از یائسگی و پس از آن به طور منظم و حداقل 3 تا 5 روز در هفته ورزش کنند.. یکی از معضلات دیگر زنان در دوران یائسگی کاهش توده استخوانی و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است، که ورزش احتمال این خطر را نیز کاهش داده و موجب حفظ توده استخوانی می شود.

با توجه به انچه گفته شد ورزش مستمر و منظم به عنوان یک نسخه رایگان برای سلامت زنان به حساب می آیدلذا شعار هفته سلامت زنان در سال جاری "ورزش؛ نسخه رایگان سلامت زنان" انتخاب شده است.

روزشمار هفته مذکور نیز به شرح ذیل می باشد:

روز اول/ 24 مهر ماه : فعالیت فیزیکی مناسب، ضامن سلامت زنان

روز دوم/25 مهر ماه:   نقش فعالیت جسمانی در پیشگیری از ناباروری زنان

روز سوم/ 26 مهر ماه: زنان پیشگام و الگوی مشارکت خانواده در و.رزش همگانی

روز چهارم/ 27 مهر ماه:نقش ورزش در سلامت روانی و اجتماعی زنان

روز پنجم/28 مهر ماه:  نقش تمرینات ورزشی در پیشگیری از بیماری های اسکلتی عضلانی

روز ششم/29 مهر ماه:نقش ورزش در سلامت قلب و عروق ( چاقی، فشارخون بالا، دیابت )

روز هفتم/ 30 مهر ماه: نقش فعالیت فیزیکی در پیشگیری از انواع سرطان ها در زنان

ساعت : 17:49 -  روز  : چهار شنبه  - 26 /  7 / 1396 /  شماره خبر : 32 / تعداد نمايش :62

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


   
جشنواره پرتال

انتخاب پرتال برتر