EN |
    ورود
   2:40:41 PM

توصیه های بهداشتی: ما می توانیم الگوی خود مراقبتی برای فرزندان مان باشیم.،داشتن خانه و خانواده ای سالم، ایمن و بانشاط نیازمند خودمراقبتی است،باخودمراقبتی،در هزینه های بهداشتی درمانی خود و خانواده صرفه جویی کنیم،خودمراقبتی به ما کمک میکند تا با قدرت ،سبک زندگی مان را تغییر دهیم و سالم و هدفمند زندگی کنیم،فرد سالم، خانواده سالم، دوستان سالم، همکاران سالم با  خود مراقبتی ،خود مراقبتی یعنی ارتقای  سلامت با تدبیر و امید.

1396 / 09 / 04
 

مدیریت بلایا :

بررسی تجربه های ملی و جهانی اثرات بهداشت بلایای طبیعی و برخورد با آنها نشان داده است. اگر چه بلایای طبیعی و انسان ساخته مختلف به اشکال گوناگون بر سلامتی انسان تاثیر می گذارند اما اقداماتی که نیاز است انجام پذیرد ثابت هستند. بطور کلی بلایا موجب شیوع بیماری های جدید و غیرعادی نمی شوند و در هنگام بروز بلایا مردم دقیقا" از مسائل بهداشتی و بیماری هایی رنج می برند و دچار مرگ و میر می شوند که قبلا" به آنها مبتلا شده اند و از آنها رنج برده اند. در شرایط بحران کودکان و نوجوانان از اسهال، سرخچه و عفونت حاد تنفسی می میرند همانگونه که برادران و خواهران آنان در شرایط عادی مرده اند.

تجربه نشان داده است اقدام مسئولانه در بروز بلایا تنها داشتن اطلاعات کافی نیست بلکه علاوه بر آن باید درک درستی از آنچه برای عمل مناسب است و جود داشته باشد. خلاصه نتایج بررسی تجربه های ملی و جهانی در برخورد با بلایای طبیعی تحت عناوین ذیل و با تاکید بر مسائل بهداشتی نشان داده شده است:

1. مهمترین مسائل ساعت ها و روزهای اول بعد از بحران چیست؟
2. مهمترین دشواری ها در عملیات کمک کدام است؟
3. خطاهای ثبت شده در کمک رسانی های گذشته چه بوده است؟
4. برای مقابله با بلا چه آمادگی هایی ضرورت دارد؟
5. در تجربه های موجود برجسته ترین جنبه های ثبت عملیات کمک چه بوده است؟

مهمترین مسائل ساعت ها و روزهای اول و بعد از بحران چیست؟

1. به هم ریختگی و نابسامانی شدید محدودیت منابع در جمعیت آسیب دیده .
2. جست و جو و نجات .
3. تخلیه به موقع و سریع جمعیت منطقه بحران به مکان امن و سرپناه موقت.
4. برقراری سیستم هشداردهنده و پیام رسانی.
5. تامین و توزیع عادلانه مواد غذایی .
6. تامین و توزیع آب آشامیدنی سالم و کافی .
7. مراقبت های بهداشتی اولیه و خدمات پزشکی .
8. ایجاد امنیت مالی، جانی جمعیت آسیب دیده برای تامین وضعیت روحی مناسب آسیب دیدگان جهت قبول اجرای عملیات اضطراری .
9. اعمال مدیریت کمیته کاهش اثرات بلایای طبیعی برای اجرای فعالیت های گروه های عملیاتی.
10. تامین حرارت و برودت سرپناه ها به منظور نگهداشت سلامت و بهداشت آسیب دیدگان .
11. فراهم آوردن امکانات بهداشتی درمانی جهت ارائه خدمات به موقع فوری .
12. برقراری PHC در اردوگاه های موقت آسیب دیدگان ( تغذیه، تامین آب سالم، بهسازی اساسی، مراقبت از مادران و نوزدان، تنظیم خانواده ، بیماریابی و درمان به موقع، واکسیناسیون ، آموزش بهداشت ) .
13. تامین و توزیع دارو، مواد ضدعفونی و پاک کننده به مقدار کافی

مهمترین دشواری ها در عملیات کمک کدام بوده است؟

1. فشارهای اجتماعی و سیاسی برای افزایش سرعت عملیات و گاها" تغییر اولویتهای عملیات اجرایی.
2. عدم آشنایی نیروهای غیربومی به خصوصیات فرهنگی واجتماعی و رفتاری جمعیت منطقه آسیب دیده .
3. عدم برقراری ارتباط بین اکیپ های اعزامی از سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی به منظور اطلاع از امکانات و منبع انسانی، مالی و تجهیزاتی یکدیگر .
4. هجوم بیش از حد مردم به منظور کمک به آسیب دیدگان که اکثرا" تخصص و تجربه کمک رسانی را ندارند.
5. بسته شدن راه های کمک رسانی به منطقه بحران توسط وسائل نقلیه مردمی که برای کمک به منطقه بحران آمده اند.
6. نیروهای غیر بومی که شناختی درست از شرایط اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه ندارند از نظر مردم آسیب دیده بیگانه تلقی شده و مردم به آنان اعتماد زیاد ندارند و برای گفتن نیازهای خود به نیروهای غیر بومی رغبتی نشان نمی دهند.
7. عدم اطمینان مردم از تحویل هدایای خود به ستادهای مسئول به طوری که بیشتر آنان مایل هستند خود راسا" اقدام به توزیع و تحویل اجناس نمایند.
8. ارسال منابع بدون ارزیابی صحیح از نیازها .
9. تخصیص منابع محدود موجود به فعالیت هایی که جزء اولویت های ساعات اولیه بحران نیستند.

خطاهای ثبت شده در کمک رسانی های گذشته چه بوده است؟

1. نادیده گرفتن منزلت انسان های آسیب دیده و عدم شناخت صحیح نیازهای آنان.
2. عدم حضور مدیریت کمک رسانی برای جمع آوری در نگهداری و توزیع صحیح و عادلانه کمک های مردمی، ملی و جهانی.
3. انتخاب محل اسکان موقت بدون رعایت ضوابط انتخاب محل اردوگاه .
4. استفاده از نیروهای نظامی درعملیات اسکان موقت آسیب دیدگان .
5. به کارگیری فوری و سریع ماشین آلات سنگین پس از بروز بحران که این امر موجب از بین رفتن نشانی و اموال بیشتر مردم و همچنین اجساد که اثرات روانی شدید بر آسیب دیدگان خواهد داشت.
6. محول کردن مسئولیت کمک رسانی و بازسازی منطقه آسیب دیده به گروه های غیر بومی .
7. توزیع نامناسب مواد غذایی و گاها" دور از شأن مردم آسیب دیده .
8. قبول مسئولیت های خارج از توان سازماندهی توسط بعضی از سازمانها و ارگانها.
9. دادن وعده های بدون پشتوانه به آسیب دیدگان و ایجاد توقع در آنان که نهایتا" نارضایتی و عدم همکاری و مشارکت آسیب دیدگان را به دنبال داشته است.

برای مقابله با هر بلا چه آمادگی هایی ضرورت دارد؟

1. ایجاد و توسعه سیستم تجزیه و تحلیل اطلاعات شبکه های زلزله شناسی .
2. جمع آوری اطلاعات تاریخی بلایای طبیعی استانها به تفکیک شهرستانها.
3. اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی به منظور دستیابی به راه حل های نیازهای اساسی بهداشتی درمانی در برنامه ریزی کاهش اثرات بلایای طبیعی .
4. داشتن برنامه از پیش تنظیم شده برای اقدامات تخلیه منطقه آسیب دیده وپیام رسانی .
5. تدوین و اجرای برنامه آموزش همگانی تحت عنوان " آمادگی برای زلزله در داخل ساختمان ها" ( یعنی ساکنان ساختمانها بدانند درصورت وقوع زلزله چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند ) .
6. پیش بینی نیازهای مراقبت از زنان باردار، مادران، کودکان و سالمندان .
7. طراحی و ساخت ساختمانهای مقاوم به زلزله برای بیمارستانها و مراکز درمانی، مخابرات، مرکز آتش نشانی و امداد، نیروهای انتظامی، انبار تجهیزات و ...
8. برقراری سیستم جلوگیری و مقابله با آتش سوزی و سیل متعاقب زلزله .
9. شناسایی کانوهای آتش سوزی و پیش بینی لازم جهت تامین آب و وسایل لازم برای آتش نشانی در مواقع بروز حادثه .
10. بالا بردن فرهنگ ایمنی از طریق افزایش سطح آگاهی مردم به گونه ای که قدرت خطرات را بشناسند و انتخاب راه حل های حفاظت فردی را بیامورند زیرا حفاظت عمومی بستگی به ایمنی فردی دارد.
11. تربیت داوطلبان مقابله با بلایای طبیعی در سراسر کشور در زمینه اقدامات بهداشتی در مواقع بروز بحران .
12. ایجاد مرکز آموزش اقدامات برای کاهش اثرات بلایای طبیعی .
13. افزایش شرکت دانش آموزان و دانشجویان در برنامه های آموزشی اقدامات در شرایط بحران .
14. ارتقای سطح آگاهی و آمادگی عمومی در کاهش اثرات بلایا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی .
15. بهره گیری از نیروی زنان داوطلب و استفاده از آنان به عنوان رابط بهداشت .
16. استفاده از نیروی انسانی بسیج مساجد به عنوان داوطلب اقدامات عملی در هنگام بروز بحران .
17. به کارگیری نیروهای دارای اوقات فراغت ( بازنشستگان و زنان خانه دار داوطلب ) و تشویق مردم به مشارکت در برنامه های آموزشی جهت انجام خدمات اجتماعی در قبل از بروز، هنگام بروز و بعد از وقوع بحران .
18. گسترش اقدامات مقابله با آتش مانند توسعه مناطق ضدآتش با ایجاد شهرهای ضدآتش یا شهر مقاوم یا مناطق امن برای اسکان موقت .
19. تهیه پروژه توسعه مجدد مناطق آسیب پذیر ( اصلاح ساختمانها و تاسیسات )
20. برقراری دوره آموزشی مدیریت اقدامات بهداشتی در مواقع بروز حوادث و بلایای طبیعی و صنعتی.
21. آشنایی کامل مدیران بحران با جغرافیای منطقه تحت مسئولیت .
22. بررسی آسیب پذیری تاسیسات زیربنایی و شریان های حیاتی مراکز خدمات عمومی.
23. بررسی علمی شناخت پتانسیل لرزه خیزی منطقه.

 

در تجربه های موجود برجسته ترین جنبه های مثبت عملیات کمک چه بوده است؟

1. استفاده از افراد منطقه آسیب دیده در جمع آوری اطلاعات .
2. استقرار مراکز خدمات بهداشتی درمانی بین چندین روستا.
3. در جریان قراردادن جمعیت آسیب دیده از تصمیمات اتخاذ شده برای کمک رسانی و اقدامات انجام شده .
4. محول کردن اجرای برنامه بازسازی منطقه بحران به گروه های اجتماعی محلی.
5. تشخیص نیازها و شیوه های امداد و تعیین اولویت توسط مدیریت بحران با مشارکت و دخالت نمایندگان جمعیت آسیب دیده .
6. حمایت و تشویق خانواده ها به گونه ای که خانواده ها خود از خردسالان و سالمندان بی سرپرست نگهداری نمایند.
7. استفاده مطلوب از وسایل ارتباط جمعی در ایجاد تحرک و جلب کمک های مردمی.