توصیه های بهداشتی: ما می توانیم الگوی خود مراقبتی برای فرزندان مان باشیم.،داشتن خانه و خانواده ای سالم، ایمن و بانشاط نیازمند خودمراقبتی است،باخودمراقبتی،در هزینه های بهداشتی درمانی خود و خانواده صرفه جویی کنیم،خودمراقبتی به ما کمک میکند تا با قدرت ،سبک زندگی مان را تغییر دهیم و سالم و هدفمند زندگی کنیم،فرد سالم، خانواده سالم، دوستان سالم، همکاران سالم با  خود مراقبتی ،خود مراقبتی یعنی ارتقای  سلامت با تدبیر و امید.

8:24:38 PM 1398 / 06 / 30
 
تغذیه گروههای ویژه
 
گروههای غذایی
هدف از تغییر در انتخاب نوع غذا توسط افراد و تغییر مصرف طی دوران زندگی مصرف غذای بهتر، متنوع تر و مطلوب تر می باشد بهترین راه اطمینان از تامین نیازمندیهای تغذیه ای ، مصرف روزانه هر چهار گروه اصلی غذایی است که در کشورهای مختلف با نماهای مختلف به اشکال بشقاب ، رنگین کمان ، هرم و یا اشکال دیگری که انتقال اطلاعات را تسهیل کند ،معرفی می شود.
  • گروه نان و غلات
  • گروه شیر و لبنیات
  • گروه گوشت ،تخم مرغ و حبوبات
  • گروه میوه ها و سبزیها
  • گروههای متفرقه

1- گروه نان و غلات:

نان و غلات قوت غالب کلیه گروههای سنی می باشد و مصرف مواد غذایی این گروه به مقدار کافی برای سنین میانسالی توصیه می شود .این گروه شامل : انواع نان، برنج ، ماکارونی ، رشته ،گندم ، جو و ..... است .

مهمترین مواد موجود در این گروه شامل : کربوهیدرات (مانند نشاسته ) پروتئین ، آهن ،روی ،ویتامینهای گروه B ، ویتامینE ،فسفر منیزیوم است. نقش این مواد در بدن تامین انرژی وسلامت سیستم عصبی است . همچنین این مواد تامین کننده بخشی از فیبر مورد نیاز بدن به خصوص برای سنین میانسالی است.

یک سهم از مواد این گروه شامل یک برش 30 گرمی ( معادل یک کف دست) نان سنگک ، بربری یا تافتون یا 4 برش 30گرمی ( معادل 4 کف دست ) نان لواش یا نصف لیوان ماکارونی یا نصف لیوان از انواع غلات پخته یا نصف لیوان غلات خام می باشد . مقدار مصرف توصیه شده از گروه نان وغلات 11-6 سهم در روز می باشد.

2- گروه شیر و لبنیات :

این گروه شامل:

شیر ، ماست ،پنیر ، کشک ، بستنی است و منبع غنی از کلسیم و نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان ایفا می کند. علاوه بر کلسیم مواد این گروه غنی از پروتئین ،فسفر ، ویتامینA و ویتامین B می باشد .نقش این مواد در بدن حفظ استحکام استخوانها ودندانها ، سلامت پوست و رشد است .

یک سهم از مواد این گروه شامل :

یک لیوان شیر ماشت یا 60-45 گرم پنیر یایک لیوان کشک یا 5/1 لیوان بستنی است .
مقدار مصرف توصیه شده 3-2 سهم در روز می باشد .

3- گروه گوشت،تخم مرغ ،حبوبات و مغزها :

این گروه شامل:

گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، دل ، جگر ، تخم مرغ ، عدس ، نخود ، لوبیا ، بادام ، گردو و......است.

این مواد منبع غنی از پروتئین ، آهن ، روی ،و برخی ویتامینهای گروه B می باشند و نقش آنها در بدن رشد ،خونسازی و سلامت اعصاب است .

یک سهم از موا غذایی این گروه شامل 60 گرم گوشت پخته (به اندازه 2 تکه متوسط خورشتی )یا دو عددتخم مرغ یا یک لیوان حبوبات پخته یا نصف لیوان حبوبات خام یا نصف لیوان از مغزها است .

مقدار مصرف توصیه شده 3-2 سهم در روز می باشد.

سالمندان در صورت داشتن کلسترول خون بالا، فشار خون بالا ، بیماریهای قلبی عروقی و چاقی ،بایستی مصرف تخم مرغ را به حداکثر سه عدد در هفته محدود کنند.

4-گروه میوه ها و سبزیها:

میوه ها شامل طالبی ،زردآلو ،انواع مرکبات ،توت ، سیب ، انگور ،گیلاس و غیره .سبزیها شامل انواع سبزی خوردن ،سبزیهای برگی مانند کاهو، هویج ،خیار ،گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، کدو و..... می باشد.این گروه منبع غنی ویتامینهای گروهB ویتامین A و ویتامین C است .

نقش این مواد در بدن افزایش مقاومت بدن در برابر عفونتها با تقویت سیستم ایمنی بدن ،ترمیم زخمها ،سلامت چشم و بینایی ، سلامت پوست و کمک به سوخت و ساز بدن است .

یک سهم از مواد این گروه شامل یک عدد متوسط (سیب ، پرتقال ، هلو ) یا یک چهارم طالبی متوسط یا نصف لیوان گیلاس یا نصف لیوان آب میوه ، یک لیوان سبزی برگی (کاهو و اسفناج) یا نصف لیوان سبزی پخته یا یک لیوان سبزی خرد شده خام یا یک عدد سیب زمینی توسط است .

مقدار مصرف توصیه شده برای سالمندان از میوه ها 4-2 سهم و از سبزیها 5-3 سهم در روز است .

گروه متفرقه :

نمک ، چربیها ،قند و شکر ، شیرینی ها و ترشیها در این گروه قرار دارند .

توصیه می شود همه افراد به ویژه سالمندان از مواد غذایی این گروه کمتر استفاده کنند . روغنها کلا" به دو شکل اشباع (جامد ) و غیر اشباع ( مایع ) به همراه غذا مصرف می شوند . توصیه می شود تا حد امکان از صرف غذاهای سرخ شده پرهیز شود ولی در صورت تمایل به سرخ کردن حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود .علاوه بر محدود کردن مصرف انواع چربیها ،روغن های اشباع بایستی در برنامه غذایی در حداقل مقدار مصرف شود. زیرا مصرف روغنهای اشباع خطر بروز بیماریهای قلبی و سکته قلبی را افزایش می دهد .مصرف روغن های مایع به مقدار متوسط مفید است و اثر حافظتی بر علیه ایجاد لخته در خون و حملات سکته قلبی و مغزی را دارد .جایگزین کردن روغنهای مایع به جای جامد در هر سنی می تواند سبب کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به حملات قلبی شود به طور کلی توصیه می شود غذاها به صورت کبابی ،آب پز و یا تنوری تهیه شود .

مناسب ترین برنامه غذایی آن است که محتوی چهار گروه اصلی غذایی باشد .

 

   

جشنواره پرتال

انتخاب پرتال برتر